Page 38 - Nurol Dünyası Dergisi - 27
P. 38

olarak 100 sene servis ömrüne sahip anıtsal  belirlenmiş buna uygun inşa teknikleri  Köprü ile ilgili olarak önce dünyanın ikinci
                bir yapı olarak tasarlanmıştır.       kullanılarak  dünyadaki  benzer  Asma  büyük köprüsü olarak biliniyordu. Sonra
                                                      Köprülerden çok daha kısa sürede yapım  dördüncü olduğu açıklandı? Neden acaba?
                Köprümüzün çetin çevre şartlarında uzun  gerçekleştirilmiştir.
                süre en iyi durumda olmasını sağlamak için                                   Asma  Köprü yapım  yüklenicisi  Japon IHI-
                köprünün değişik noktalarına ısı, gerilme  Asma Köprü ömrü 100 sene tasarlandığı  ITOCHU konsorsiyumu tarafından Fugro
                ve hareket gibi olayları algılayıcı sensörler  için betonlar da servis ömrünü garanti  firmasına  yaptırılan  kapsamlı  zemin
                konarak, toplanan verilerin köprü kontrol  edecek şekilde yapılmıştır. Bu nedenle klor  araştırmaları  neticesinde  bölgenin  faylı  ve
                merkezinde kaydedilip izlenmesini sağlayan  geçirimsizlik limiti ve gerekli paspayları  faysız zemin haritaları çıkarılmıştır. Yukarıda
                yapısal  sağlık  izleme  sistemi  (SHMS)  hesaplanarak bu limitlere uyan, su geçirimliliği  da  değinildiği  gibi,  tespit  edilmiş  ikincil  fay
                kurulmuştur. Uluslararası rüzgar kriterlerine  düşük özel beton üretimi sağlanmıştır.   hatları  dikkate alınarak güney ankraj  bloğu
                uygun olarak tasarlanmış olup, yapılan tüm                                   kuzey yönüne 138 metre kaydırılmıştı. Güney
                rüzgar tüneli testlerinden başarı ile geçmiştir.  Asma Köprü Kule temelini oluşturan  kule  denizde şev üzerinde  olması sebebi
                                                      Betonarme Kesonlarımız; Bugüne kadar  ile kuzeye kaydırılarak -40 metre derinlikte
                Asma Köprümüzün ana kablosu, çelik kule  Kule  Temeli olarak yapılmış  Dünyanın  En  yatay bir zemine oturtuldu.  Kuzeye doğru
                içleri, çelik tabliye içleri ve ankraj odalarına  Büyük keson yapılarıdır.   bu zorunlu kaydırmalar neticesi köprü
                kuru hava vererek paslanmaya karşı koruyan                                   ana açıklığı 1700 metreden 1550 metreye
                nem alma sistemi uygulanmıştır.       Boyutları 67x54x15 metre ebatlarında olan  düşürüldü. Bu nedenle de dünyanın 4üncü
                                                      keson temeller kuru ve ıslak havuzda olmak  en uzun Asma Köprüsü olmuştur.
                Köprümüz bu özelliği ile daha tasarım  üzere iki yarı yerde iki ayrı aşamada toplam
                esnasında  tüm  önemli  unsurlarına  nem  12 ayda inşa edilmiş, yüzdürülerek yerine  Projeden ilk olarak hangi kesimde ne
                alma sisteminin uygulandığı dünyadaki ilk  çekilmiş,  15  Mart  2014  ve 26  Mart  2014  zaman gelir elde edilmeye başlandı?
                asma köprü olma özelliğini taşımaktadır.  tarihlerinde kazık çakılarak güçlendirilmiş  Gelir konusunda basında çıkan “geçen
                                                      olan deniz tabanına batırılmıştır.     de ödeyecek, geçmeyen de” söyleminin
                Köprünün yapım aşamalarından sırasıyla                                       altında yatan nedir? Ücretlendirme ile ilgili
                söz eder misiniz lütfen? Temel yapılar,  Kesonlarımızın taban alanı 3650 metrekare  açıklama yapar mısınız?
                tabliyeler, kuleler v.s.              olup mimimum ölçülerdeki bir futbol sahası
                                                      kadardır, 15 metre yükseklik ise yaklaşık 5  Projede ilk olarak Altınova – Gemlik
                Asma köprü yapım süresi 37 ay olarak  katlı bir apartman yüksekliğindedir.   Kavşakları  arası  40  km  otoyol  kesimi  21




























































              Gebze - Orhangazi - İzmir Otoyolu Ana Yönetim Merkezi
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43