Page 43 - Nurol Dünyası Dergisi - 27
P. 43

Gemlik-Bursa arasını bağlamak. Mesela onu
                                                                                           bitirdiğimiz zaman sene sonunda mutlaka o
                                                                                           da yolun daha kullanılır olmasını sağlayacak.

                                                                                           Bursa’da yaşayan bir insan Sabiha Gökçen
                                                                                           havalimanına 45 dakikada gidebilecek.
                                                                                           Bunlar tabii olağanüstü sonuçlar. Dolayısıyla
                                                                                           bugün daha bir ay olmadan sayının 15-
                                                                                           16 binlere ulaşması beklenen bir durum.
                                                                                           Bizim yabancı firmalara yaptırdığımız trafik
                                                                                           projeksiyonlarında rakam açılışla beraber
                                                                                           13.500 araçtı. O ilk projeksiyonun da üzerine
                                                                                           çıkıldığı görülüyor ve bu hızla yukarıya doğru
                                                                                           artacaktır.

                                                                                           Devlet garantisi konusuna gelince; Bir trafik
                                                                                           sayısına  garanti  verilmesi,  yap-işlet  devret
                                                                                           projelerinin  olmazsa  olmazıdır. Başka  türlü
                                                                                           bu projelere finansman temin edebilmek,
                                                                                           bir finansman modeli çıkarabilmek mümkün
                                                                                           olmaz. Gelirinin belirli olması lazımdır.
                                                                                           Belirsiz bir gelir üzerine bir kredi alabilmeniz,
                                                                                           bankalarla mali model geliştirebilmeniz
                                                                                           mümkün değildir.  Dolayısıyla  Türkiye’deki
                                                                                           ve  dünyadaki  bütün  yap-işlet  devret
                                                                                           projelerinde  bir minimum  geçiş  garantisi
                                                                                           verilir.  Ya da bir kısmında devletin alım
                                                                                           garantisi vardır. Enerji santrallerinde olduğu
                                                                                           gibi mesela.
                                                     30 Haziran’da açılışı yapılan ve 9 günlük
                                                     Ramazan Bayramı süresince ücretsiz geçişe   Henüz 20 gün içerisinde garanti trafiğinin
                                                     izin verilen Osmangazi Köprüsü’nden paralı   neredeyse yarısına ulaşabilmek bir YİD
                                                     geçişlerin ise Temmuz’un ikinci haftasında   proje için büyük başarıdır.  Biliyorsunuz YİD
                                                     başladığını biliyoruz. Basında çıkan son   projelerde verilen garantilere erişme hedefleri
                                                     haberlerden öğrendiğimiz kadarıyla 26   bu projelerin özellikleri dolayısı ile 7 ile 10 yıl
                                                     Temmuz itibariyle 15 günlük sürede    arasında değişir. Devletimizin köprü ücretinin
                                                     köprüden toplam 100.000 araç geçtiğini ve   düşülmesi yönündeki katkıları sonucunda
                                                     bunun da günlük 6 bin civarında bir araç   bir ay içerisinde belirtilen trafik rakamlarına
                                                     geçişi demek olduğunu anlıyoruz. Bunu   ulaşılmıştır.
                                                     biraz detaylı olarak öğrenebilir miyiz acaba?
                                                                                           Bu büyük projenin başlangıcından itibaren
                                                     Öncelikle belirtmeliyim ki, basında çıkan    teknolojik ve tarihi sürecini içeren belgesel
                                                     günlük  5.000-  6.000  rakamı  doğru  bir  sayı   film/ kitap gibi dokümanlar hazırlanmakta
                                                     değil.  7 Temmuz’da biz ücretli geçişe başladık.   mıdır?
                                                     30 Temmuz itibariyle çıkan sonuçlara göre
                                                     23 günün ortalaması günlük 15 bin, 16 bin   Osmangazi  Köprüsü  inşaası  süresince  bu
                                                     civarında bir rakam.  Dolayısıyla 5 bin, 6   eserin ilerlemesini belgelemek için videosu
                                                     bin rakamı doğru değil, onun en az üç misli   çekilip derlenmiştir. Ayrıca tüm projenin
                                                     bir trafik var. Ama bu trafik de tabii garanti   tarihçesi ile ilgili belgesel çalışmalar da
                                                     edilen trafiğin altındadır. Fakat bu bizim   sürmektedir.
              görebileceğiz.                         öngördüğümüz, beklediğimiz bir şeydi.

              Bunlardan ilk ikisi  Gebze Oksijen AVM ve  Bu tip alt yapı hizmetlerinde, alternatifleri
              Orhangazi AVM hizmete girmiştir.       varsa bu hizmetlerin insanların alışkanlıklarını
                                                     değiştirmesi zaman alıyor ve bizim daha bir
              Ayrıca, Türkiye’de başka bir örneği olmayan  bile ay olmadı. Ki bu 20 günde bile trafikteki
              Otoyol ve Körfez Köprüsü’nün teknolojik ve  yükselme trendini görebiliyoruz. İnsanlar
              tarihsel detaylarını ortaya koyan bir Müze,  alışkanlıklarını değiştiriyorlar, test ediyorlar,
              sergi alanı da Gebze Oksijen AVM içinde yer  test edip memnuniyetten sonra diğer
              almaktadır.                            arkadaşına iletiyor, insanlar öğreniyorlar.
                                                     Bunlar hep böyle oldu. Yani boğaz köprülerinin,
              Amacımız, insanlara zamandan ve yakıttan  mesela Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün
              kazanç sağlayan, her molada eğlence,  açılışından sonra,köprüden geçen araç sayısı
              kazançlı alışveriş ve yeme-içme fırsatı sunan,  oldukça azdı. Hatta o zaman bile bu köprüye
              şehirde  deneyimlediklerine/beğendiklerine ne gerek vardı diye çıkan eleştirel yazılar oldu.
              yolda  da  ulaşabilme  fırsatı  tanıyan,  akıllı/
              güvenli yolculuk sunabilmek.           Bir de tabii başka alışkanlıklar var. Belli
                                                     güzergahların kullanımını benimsemiş olmak
              Projenin tamamlanma tarihi sözleşmeye  gibi...  Bunların hepsi zaman alacak. Dediğim
              uygun olarak 15 Mart 2020 tarihinde  gibi beklediğimiz bir durum bu. İkincisi ise
              mi  gerçekleşecektir, yoksa  daha  erken  daha 400 km’lik otoyolun bugün henüz 53
              bitirilmesi planlanmakta mıdır?        km’si hizmette, yani Gemlik’e kadar olan   Vermiş olduğu açıklayıcı bilgiler için
                                                     kısım.                                Otoyol A.Ş. CEO’muza çok teşekkür ediyoruz.
              Şu andaki verilerimiz doğrultusunda, Projenin
              2019  yılı sonundan  önce tamamlanarak  Dolayısyla  bundan  sonraki  bölümlein    Röportaj: Meral SARI CEYLAN
              trafiğe açılması planlanmaktadır.      de  tamamlanıp hizmete girmesi  trafik
                                                     cazibesini arttıracaktır. Hedefimiz sene sonu
                                                                                                                                43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48