Page 43 - Nurol Dünyası Dergisi - 27
P. 43
Gemlik-Bursa arasını bağlamak. Mesela onu
bitirdiğimiz zaman sene sonunda mutlaka o
da yolun daha kullanılır olmasını sağlayacak.
Bursa’da yaşayan bir insan Sabiha Gökçen
havalimanına 45 dakikada gidebilecek.
Bunlar tabii olağanüstü sonuçlar. Dolayısıyla
bugün daha bir ay olmadan sayının 15-
16 binlere ulaşması beklenen bir durum.
Bizim yabancı firmalara yaptırdığımız trafik
projeksiyonlarında rakam açılışla beraber
13.500 araçtı. O ilk projeksiyonun da üzerine
çıkıldığı görülüyor ve bu hızla yukarıya doğru
artacaktır.
Devlet garantisi konusuna gelince; Bir trafik
sayısına garanti verilmesi, yap-işlet devret
projelerinin olmazsa olmazıdır. Başka türlü
bu projelere finansman temin edebilmek,
bir finansman modeli çıkarabilmek mümkün
olmaz. Gelirinin belirli olması lazımdır.
Belirsiz bir gelir üzerine bir kredi alabilmeniz,
bankalarla mali model geliştirebilmeniz
mümkün değildir. Dolayısıyla Türkiye’deki
ve dünyadaki bütün yap-işlet devret
projelerinde bir minimum geçiş garantisi
verilir. Ya da bir kısmında devletin alım
garantisi vardır. Enerji santrallerinde olduğu
gibi mesela.
30 Haziran’da açılışı yapılan ve 9 günlük
Ramazan Bayramı süresince ücretsiz geçişe Henüz 20 gün içerisinde garanti trafiğinin
izin verilen Osmangazi Köprüsü’nden paralı neredeyse yarısına ulaşabilmek bir YİD
geçişlerin ise Temmuz’un ikinci haftasında proje için büyük başarıdır. Biliyorsunuz YİD
başladığını biliyoruz. Basında çıkan son projelerde verilen garantilere erişme hedefleri
haberlerden öğrendiğimiz kadarıyla 26 bu projelerin özellikleri dolayısı ile 7 ile 10 yıl
Temmuz itibariyle 15 günlük sürede arasında değişir. Devletimizin köprü ücretinin
köprüden toplam 100.000 araç geçtiğini ve düşülmesi yönündeki katkıları sonucunda
bunun da günlük 6 bin civarında bir araç bir ay içerisinde belirtilen trafik rakamlarına
geçişi demek olduğunu anlıyoruz. Bunu ulaşılmıştır.
biraz detaylı olarak öğrenebilir miyiz acaba?
Bu büyük projenin başlangıcından itibaren
Öncelikle belirtmeliyim ki, basında çıkan teknolojik ve tarihi sürecini içeren belgesel
günlük 5.000- 6.000 rakamı doğru bir sayı film/ kitap gibi dokümanlar hazırlanmakta
değil. 7 Temmuz’da biz ücretli geçişe başladık. mıdır?
30 Temmuz itibariyle çıkan sonuçlara göre
23 günün ortalaması günlük 15 bin, 16 bin Osmangazi Köprüsü inşaası süresince bu
civarında bir rakam. Dolayısıyla 5 bin, 6 eserin ilerlemesini belgelemek için videosu
bin rakamı doğru değil, onun en az üç misli çekilip derlenmiştir. Ayrıca tüm projenin
bir trafik var. Ama bu trafik de tabii garanti tarihçesi ile ilgili belgesel çalışmalar da
edilen trafiğin altındadır. Fakat bu bizim sürmektedir.
görebileceğiz. öngördüğümüz, beklediğimiz bir şeydi.
Bunlardan ilk ikisi Gebze Oksijen AVM ve Bu tip alt yapı hizmetlerinde, alternatifleri
Orhangazi AVM hizmete girmiştir. varsa bu hizmetlerin insanların alışkanlıklarını
değiştirmesi zaman alıyor ve bizim daha bir
Ayrıca, Türkiye’de başka bir örneği olmayan bile ay olmadı. Ki bu 20 günde bile trafikteki
Otoyol ve Körfez Köprüsü’nün teknolojik ve yükselme trendini görebiliyoruz. İnsanlar
tarihsel detaylarını ortaya koyan bir Müze, alışkanlıklarını değiştiriyorlar, test ediyorlar,
sergi alanı da Gebze Oksijen AVM içinde yer test edip memnuniyetten sonra diğer
almaktadır. arkadaşına iletiyor, insanlar öğreniyorlar.
Bunlar hep böyle oldu. Yani boğaz köprülerinin,
Amacımız, insanlara zamandan ve yakıttan mesela Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün
kazanç sağlayan, her molada eğlence, açılışından sonra,köprüden geçen araç sayısı
kazançlı alışveriş ve yeme-içme fırsatı sunan, oldukça azdı. Hatta o zaman bile bu köprüye
şehirde deneyimlediklerine/beğendiklerine ne gerek vardı diye çıkan eleştirel yazılar oldu.
yolda da ulaşabilme fırsatı tanıyan, akıllı/
güvenli yolculuk sunabilmek. Bir de tabii başka alışkanlıklar var. Belli
güzergahların kullanımını benimsemiş olmak
Projenin tamamlanma tarihi sözleşmeye gibi... Bunların hepsi zaman alacak. Dediğim
uygun olarak 15 Mart 2020 tarihinde gibi beklediğimiz bir durum bu. İkincisi ise
mi gerçekleşecektir, yoksa daha erken daha 400 km’lik otoyolun bugün henüz 53
bitirilmesi planlanmakta mıdır? km’si hizmette, yani Gemlik’e kadar olan Vermiş olduğu açıklayıcı bilgiler için
kısım. Otoyol A.Ş. CEO’muza çok teşekkür ediyoruz.
Şu andaki verilerimiz doğrultusunda, Projenin
2019 yılı sonundan önce tamamlanarak Dolayısyla bundan sonraki bölümlein Röportaj: Meral SARI CEYLAN
trafiğe açılması planlanmaktadır. de tamamlanıp hizmete girmesi trafik
cazibesini arttıracaktır. Hedefimiz sene sonu
43