Page 37 - Nurol Dünyası Dergisi - 27
P. 37

“Dünya
              • Bölgenin ‘’sismotektonik
              modellemesi’’ni geliştirmiştir.    mühendislik
              • Sismik zarar analizi olasılıkları’nı   literatüründe
              belirlemiştir.
              • Lineer olmayan zemin tepkisi     asma köprülerin
              analizlerini belirlemiştir.
              • Batma etkisi dikkate alınmış     büyüklük
              olan tasarım yer hareketlerini     sıralaması
              geliştirmiştir.
              • Fay deplasman olasılığı zarar    için geçerli
              analizlerini yapmıştır.
                                                 tek kıstas
              Bu  bilgiler  ile  neticesinde  sismik   ana açıklık
              dayanımı olan güvenli bir köprü
              tasarımı ortaya çıkmıştır.         mesafesidir.
              Köprünün ilk projelendirmesinde    Osmangazi
              iki  kule  açıklığının  daha  fazla
              olduğu ve güney kulenin ise karada   Köprüsü 1.550
              olduğu bilgisi vardı. Daha sonraki   metre orta
              gerçekleşmelerden  gördüğümüz
              kadarıyla açıklık azaldı 1.550 m   açıklığı ile
              oldu ve güney kule deniz alındı.
              Bunun nedenini öğrenebilir miyiz?   dünyanın en
                                                 büyük köprüleri
              Köprü ile geçilen deniz açıklığı 3000
              metre olduğu için köprü kuleleri hep   arasında 4üncü
              denizde olmak zorunda idi. 2010 yılı
              Nisan ayında NÖMAYG tarafından     sırada yerini
              FUGRO firmasına yaptırılan detaylı   almıştır.”
              batimetrik ölçümlerde güney kulenin
              -5 metre derinlik civarında planlanan
              konumunda çok dik ve heyelan izi
              olan şev tespit edildi.
              Bu  şeve  kule  temelini  oturtmak
              sakıncalı olduğu için güney kulenin
              kuzeye doğru 150 metre kaydırma
              ihtiyacı duyuldu. Köprü açıklığını
              sabit  tutmak  için Güney  kule ile
              beraber Kuzey kule ve Kuzey Ankrajın
              da kuzeye doğru aynı miktarda
              kaydırılması gerekirdi, fakat bu
              durumda kuzey ankraj bloğu mevcut
              tren hattı ile çakışırdı işte bu nedenle,
              Kuzey kule ve kuzey ankraj yerinde
              bırakılarak sadece güney kule kuzeye
              kaydırıldı.

              Kulelerin   yapım    videosunu
              hayranlıkla izledim. Teknolojinin
              geldiği durumu ve ülkemizde
              bunların  uygulanışını  görünce
              insan gerçekten gurur duyuyor.
              Osmangazi Köprüsü’nün teknik
              özellikleri  nelerdir?  Uzunluk,
              açıklık, yükseklik gibi.

              Dünya mühendislik literatüründe
              asma     köprülerin   büyüklük
              sıralaması için geçerli tek kıstas
              ana açıklık mesafesidir. Osmangazi
              Köprüsü  1.550  metre  orta  açıklığı
              ile  dünyanın  en  büyük  köprüleri
              arasında  4üncü  sırada  yerini
              almıştır. Asma Köprü kuleleri deniz
              seviyesinden 252 metre yüksekliğe
              sahip olup, İstanbul’daki safir
              binasından sadece 12 metre kısadır.

              Köprü yapım aşamasında ve servis
              ömründe çelik kule titreşimlerini
              azaltmak için en uygun çözüm
              olarak her kulede iki adet olmak
              üzere aktif kütle amortisörleri (AMD)
              kullanılmıştır.  Asma Köprü Avrupa
              Teknik   Şartnamelerine  uygun
                                                                                                                  Osmangazi Köprüsü
                                                                                                                                37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42