Page 37 - Nurol Dünyası Dergisi - 27
P. 37
“Dünya
• Bölgenin ‘’sismotektonik
modellemesi’’ni geliştirmiştir. mühendislik
• Sismik zarar analizi olasılıkları’nı literatüründe
belirlemiştir.
• Lineer olmayan zemin tepkisi asma köprülerin
analizlerini belirlemiştir.
• Batma etkisi dikkate alınmış büyüklük
olan tasarım yer hareketlerini sıralaması
geliştirmiştir.
• Fay deplasman olasılığı zarar için geçerli
analizlerini yapmıştır.
tek kıstas
Bu bilgiler ile neticesinde sismik ana açıklık
dayanımı olan güvenli bir köprü
tasarımı ortaya çıkmıştır. mesafesidir.
Köprünün ilk projelendirmesinde Osmangazi
iki kule açıklığının daha fazla
olduğu ve güney kulenin ise karada Köprüsü 1.550
olduğu bilgisi vardı. Daha sonraki metre orta
gerçekleşmelerden gördüğümüz
kadarıyla açıklık azaldı 1.550 m açıklığı ile
oldu ve güney kule deniz alındı.
Bunun nedenini öğrenebilir miyiz? dünyanın en
büyük köprüleri
Köprü ile geçilen deniz açıklığı 3000
metre olduğu için köprü kuleleri hep arasında 4üncü
denizde olmak zorunda idi. 2010 yılı
Nisan ayında NÖMAYG tarafından sırada yerini
FUGRO firmasına yaptırılan detaylı almıştır.”
batimetrik ölçümlerde güney kulenin
-5 metre derinlik civarında planlanan
konumunda çok dik ve heyelan izi
olan şev tespit edildi.
Bu şeve kule temelini oturtmak
sakıncalı olduğu için güney kulenin
kuzeye doğru 150 metre kaydırma
ihtiyacı duyuldu. Köprü açıklığını
sabit tutmak için Güney kule ile
beraber Kuzey kule ve Kuzey Ankrajın
da kuzeye doğru aynı miktarda
kaydırılması gerekirdi, fakat bu
durumda kuzey ankraj bloğu mevcut
tren hattı ile çakışırdı işte bu nedenle,
Kuzey kule ve kuzey ankraj yerinde
bırakılarak sadece güney kule kuzeye
kaydırıldı.
Kulelerin yapım videosunu
hayranlıkla izledim. Teknolojinin
geldiği durumu ve ülkemizde
bunların uygulanışını görünce
insan gerçekten gurur duyuyor.
Osmangazi Köprüsü’nün teknik
özellikleri nelerdir? Uzunluk,
açıklık, yükseklik gibi.
Dünya mühendislik literatüründe
asma köprülerin büyüklük
sıralaması için geçerli tek kıstas
ana açıklık mesafesidir. Osmangazi
Köprüsü 1.550 metre orta açıklığı
ile dünyanın en büyük köprüleri
arasında 4üncü sırada yerini
almıştır. Asma Köprü kuleleri deniz
seviyesinden 252 metre yüksekliğe
sahip olup, İstanbul’daki safir
binasından sadece 12 metre kısadır.
Köprü yapım aşamasında ve servis
ömründe çelik kule titreşimlerini
azaltmak için en uygun çözüm
olarak her kulede iki adet olmak
üzere aktif kütle amortisörleri (AMD)
kullanılmıştır. Asma Köprü Avrupa
Teknik Şartnamelerine uygun
Osmangazi Köprüsü
37