Page 77 - Nurol Dünyası Dergisi - 18
P. 77

qüncel








 Başkentleri URUMCİ, vilayetleri Hoton, Yarkent, Kaşgar,   Orta Asya ülkelerinin doğusunda Çin, batısında AB vardır.   c)  Türkiye’nin olabilecek katkıları: Türkiye tarih boyunca
 Aksu ve Turfan’dır. Çinliler yeni İpek Yolu projelerinin   AVRASYA ülkelerinin bu iki ekonomik deve ulaşabilmesi için   coğrafi konumu nedeniyle Asya ve Avrupa arasında bir geçiş
 merkezi olarak bu Sincan Uygur bölgesini seçmişlerdir.  yola ihtiyaç vardır. İki bin sene önceki insanlar bunu yaptılar.   yolu ve köprü görevini yapmıştır. İpek Yolu’da Asya (Çin) ile
           Bugünkü imkanlarla niye olmasın, hatta daha gelişmiş ve   Avrupa arasında olduğuna göre, ona da katkıda bulunacaktır.
 İpek Yolu’nun Yeniden Canlandırılması ve Türkiye  demiryolu ile de takviye edilmiş olarak niye yapılmasın?  Bu İpek Yolu’nda Türkiye kilit ülke durumundadır. İpek Yolu,
 a)  Genel olarak: Önce şu soruyu soralım: İpek Yolu’nun   Çin ekonomisi hızlı kalkınma ile küresel ekonominin lokomotifi   karayolu (TIR taşımacılığı) ve demiryolu taşımacılığına göre
 yeniden canlandırmaya gerek var mı? Biz, “Evet, gerek var.”   haline gelmiştir. Bu ekonomik gücü muhafaza etmek hatta   hazırlanmalıdır. Türkiye’ de İpek Yolu istikametindeki kara
 diyoruz çünkü; Çin’le Roma arasında İpek Yolu ile ticaret   daha da büyütebilmek için İpek Yolu’nun açılmasına, bu   yolları dünya standartlarına yakındır. Biraz daha geliştirilmesi
 yapılırken, İpek Yolu üzerindeki ülke ve şehirler kültürel ve   yolla ürünlerinin daha geniş alanlara pazarlanmasına ihtiyaç   gerekebilir. Yollar TIR ve büyük kamyonların geçişine ve hızına
 ekonomik olarak zamanın kalkınmış, gelişmiş ülkeleriydi.  duymaktadır.   dayanmalıdır. Çünkü bugün bir TIR İstanbul’dan URUMCİ’ye
                                                                    ancak 3 haftada gidebilmektedir. Ekonomik olabilmesi için
 Açılacak yeni İpek Yolu iki okyanusu (Büyük Okyanus’la   Ayrıca, İpek Yolu’nun canlandırılması, bölgeler arası   bunu bir haftaya indirmek gerekir.
 Atlas Okyanus), iki kıtayı (Asya ve Avrupa’yı) iki ırkı (sarı ve   taşımacılık sektörünü, ticareti ve turizmi harekete geçirecek,
 beyaz ırkı) ve iki kültürü (Çin ve Avrupa) birleştirecektir.   insanların birbirini tanımasına ve kaynaşmasına imkan   Demiryolu taşımacılığına gelince: İpek Yolunda sadece
 Avrupa orta çağ karanlığında yaşarken doğuda; ilim,   verecektir.  karayolu ulaşımı kafi gelmez, bu demiryolu ile takviye
 fen, teknik ve kültür çok ileriydi. Devrin en ünlü ilim            edilmelidir. Demiryolu Avrupa’dan Uzak Doğuya kesintisiz
 adamları buralardan çıkmıştı. Farabi, İbn-i-Sina, Burüni,   İşte bu nedenlerle Çin İpek Yolu’nu diriltmek için projeler   olmalıdır. Bunun önemli halkası İstanbul Boğazı’dır. Bunun için
 üzerinde olduğu için Uygurlar ticaret yapmaya da başlarlar.   Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut ve Bağdat’ta ilk   yapıp çalışmalara başlamıştır. Asya’nın ekonomik devi Çin   Türkiye MARMARAY projesini hazırlamış ve uygulamaya
 Tarımda, mimaride öne çıkarlar, tahta harflerle matbaacılık   Nizamiye medreselerini (üniversiteyi) kuran büyük devlet   bu büyük sanayisini ayakta tutabilmek için enerjiye, yani   koymuştur. Deniz seviyesinin 60 m altından tüp geçitle 3-
 yaparlar, kağıdı kullandılar 14-18 harflik alfabe bile yaptılar.   adamı Nizamulmük gibi... Bunların dışında, Anadolu’yu   petrol ve doğalgaza ihtiyaç vardır. Bunları temin için Rusya   4 dakikada Avrupadan Asyaya geçilecektir. Proje 2011-12
 Yazma eserler meydana getirdiler. Kitap tab etmeyi bile   Türkleştirmek  ve İslamı yaymak için Ahmet Yesevi,   ve Türkmenistan’la anlaşmalar yapmıştır. Ancak, bunlar   yıllarında bitecektir.
 başardılar.  Hacıbektaşı Veli, Ahievren, Mevlana-Celalettini Rumi ve   yetmeyecektir, ilerideki ihtiyaçlarını da düşünerek İpek Yolu
 Alperenler de buralardan çıkmışlardır.  ile beraber petrol boru hatlarını da döşemeyi planlamaktadır.
 Uygurlar bu yerleşik düzende ekonomiye de önem verdiler ve   şöyledir: “ İki kıtayı sualtından birleştiren
                                              Paralel olan
 ekonomilerini iki yönde geliştirdiler:  Bugün ise bu bölgeler   çalışmalar özetle   Cumhuriyet tarihimizin en
 çok geriye düşmüşler
 • Demir ve maden işi: bu Altaylar’dan gelen eski meslekleri,   AB (Avrupa Birliği)   önemli projesini uygulayanlarla
 uğraşlarıydı. Demircilikte o kadar ileri gittiler ki, silah üretimi   ve Çin arasında   • İpek Yolu’nun
 ve deri üzerine zırhlar imal ederek savaş giysileri yaptılar.   sıkışıp kalmışlardır.   canlandırılması için,   birlikte Türk firmaları NUROL
 Çinliler o kadar beğendiler ki, Çin ordusunun yaldızlı, zırhlı   Afganistan, Tacikistan,   başta Çin olmak
 giysilerini Uygurlara yaptırdılar.   Özbekistan, Türkistan ve   üzere, Japonya ve 30  ve GAMA’nın inşa ediyor
 Kırgızıstan gibi, doğal                      Asya ülkesi Asya-
 • Ticaret: Önce İpek Yolu’nda ipek taşımacılığı ve muhafızlığı   kaynaklarca zengin   Avrupa arasındaki   olması bizim için ayrı bir gurur
 yaptılar, sonra patron olarak kervanlara sahip oldular.   Orta Asya ülkelerinin   140-180 bin km kara   kaynağıdır.
 Kervanları ile Doğu Roma İmparatorluğu’nun başkenti   dünyaya açılabilmeleri   ve deniz yol yapım
 Bizans’a kadar mal götürdüler. Ekonomilerini güçlendirdiler,   ve gelişmiş ülkelerle   projesi hazırlamıştır.   ”
 bunu fark eden İranlılar (Persler) ipek taşımacılığı yapan Türk   ilişki kurabilmeleri için   Bu proje gereği   Ayrıca, Türkiye’de geliştirilen ve Eskişehir-Ankara arasında
 kervanlarına ülkelerinden geçiş izni vermediler, haraç istediler,   İpek Yolu’nun yeniden   Çin kendi sınırları   uygulanmak üzere olan hızlı tren projesi (saatte 240 km) doğu
 zorluk çıkardılar. Uygurlar da, Bizans’a elçi göndererek   açılmasına gerek vardır.  içerisinde 10 bin   sınırına kadar uzatılacaktır.
 ticaretle uğraşan yetkili kişilerini ülkelerine davet ettiler. Gelen   km yol inşaatına   Türkiye-Gürcistan (Kars-Tiflis) arasındaki 98 km’lik
 Bizans ticaret elçilerini Uygur Kağan’ının Talas’taki yazlık   Eski İpek Yolu   başlamıştır.  yeni demiryolu da tamamlanmak üzeredir. Bu iki proje
 konutunda ağırladılar. Bizans’la uzun vadeli ticaret anlaşması   istikametinde karayolu,   tamamlandığında kesintisiz Londra’dan (İngiltere), Çin’e 8
 yaptılar. Bu anlaşma gereği ticaret yolunu değiştirdiler İran   demiryolu ulaşım    • Yine bu projenin   günde gidilebilecektir. Hedef budur.Bu projelerde Türkiye’nin
 üzerinden değil, Kaşgar’dan sonra Pamir Yaylası-Semerkant   vasıtalarıyla gidiş geliş   bir parçası olarak   ekonomik çıkarları çok fazladır.
 Buhara-Hazar denizi kuzeyi-Volga-Karadeniz-Bizans yolunu   zamanı kısaltılırsa, bu   Çin, Uygur
 kullanmaya başladılar. Bizim tarif ettiğimiz Kuzey İpek   ülkelerin kalkınması daha   Türklerinin yaşadığı   Şöyle ki:
 Yolu’nu kullandılar. Bu yol Uygurlar tarafından 200-300 sene   çabuk olur. Bu ihtiyacı   “Doğu Türkistan   • Transit ticaretin artması sağlanır,
 kullanıldı.  UNESCO da hissetmiş ki,         Özerk” bölgesini      • Lojistik stok ve depolamalar geliştirilir,
 bu yollar yeniden açılırsa                   Temel aldı. Burayı    • Ulaştırma altyapısı güçlendirir,
 IX. asrın sonlarına doğru, Uygur boyları arasında   ülkeler arası diyalog ve yakın temas olur, onun için açılması   Avrupa’ya, Orta Doğu’ya ve Rusya’ya bağlayacak şekilde yeni   • Ortak yapımları çoğalır,
 anlaşmazlıklar çıktı. Güçlerini kaybettiler, önce   düşünülen bu yola “Diyalog Yolu” gözü ile bakılmaktadır.   İpek Yolu’nu inşasına çalışıyor. Bunu gerçekleştirmek için   • Bölgeler arası işbirliği artar.
 Karahanlılar’ın daha sonrada Kırgızlar’ın istilasına uğradılar   Bu yolun yeniden açılmasını en çok kalkınmamış AVRASYA   URUMCİ’den İstanbul’a uzanan 5 bin km anayol yapımı planı
 müslümanlığı kabul ettiler ve 890 senesinde Uygur devleti   ülkeleri ile hızlı kalkınma çabasında olan ürünlerine pazar   takvimlerine göre 2010 yılı sonuna kadar bitirilecektir.   Projeler siyasi bakımdan da çok önemlidir. Yol boyundaki
 ortadan kalktı. Daha sonra Moğollar bölgeyi istila etti. 1368   arayan Çin istemektedir.  AVRASYA ülkelerinde 100 milyona yakın soydaşımız
 senesine kadar da Çin Ming Hanedanı yönetimine girdiler.   • Yine bu programa göre, Çin yol ve köprü yapım şirketi   bulunmaktadır. Onlara önce bizim ulaşıp yardım etmemiz
 Halen, Doğu Türkistan olarak bilinen Çin Sıncan (Yeni   Yeni İpek Yolu açılırsa eski dünya ekseninde bir anıt gibi   Tacikistan’ da 4,8 km bir tünel inşaatına başlamıştır.   gerekir. İpek Yolu bunun için bir fırsattır.
 Topraklar) bölgesinde 20 milyona yakın Uygur asıllı   duracak, yer yüzünde en büyük eserlerden biri olacaktır.  • Diğer bir projeye göre, Doğu Türkistan ile Güney eyaletindeki   Bölgede istikrar sağlanmazsa, İpek Yolu’nun yeniden açılması
 soydaşlarımız yaşamaktadır. Bugün Doğu Türkistan Özerk   Guangdong arasında 30 milyon m3 doğalgaz taşıma kapasitesi   zor görünebilir. Ancak, bu istikrarın sağlanmasında en büyük
 bölgesi olarak adlandırılan yer Uygurların ikinci vatanıdır.   b)  İpek Yolu’nu diriltme çalışmaları: AVRASYA dediğimiz   olan 6.400 km uzunluğunda hat döşemesi planlanmıştır.  katkıyı da İpek Yolu sağlayacaktır. Bu nokta unutulmamalıdır.

 74                                                                                                                      75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82