Page 74 - Nurol Dünyası Dergisi - 18
P. 74

qüncel








              ÇİN’DEN ROMA’YA UZANAN




              İPEK YOLU






              VE TÜRKLER                                                                          Ahmet DEMİR

                                                                                                  (E. Tuğgeneral)
                                                                             1928 senesinde Samsun’un Çalbaşı köyünde
                                                                             doğdu. İlkokulu bitirdikten sonra 1941’de
                                                                             Konya Askeri Ortaokulu’na girdi. 1946’da
              İpek Yolu’nun Tanımı                                           Kuleli Askeri Lisesi’ni, 1949’da Harp
              Genel tanımı ile İpek Yolu Çin’i Avrupa’ya (Roma’ya)           Okulu’nu bitirerek Tank Subayı olarak
              bağlayan kervan (ticaret) yoludur. Bu tarihi yol M.Ö. 200      orduya katıldı. Zırhlı Birliklerin her
              yılında açılmış, 1500 sene hizmet verdikden sonra M.S. 1300    kademesinde hizmet vererek 1972’de Tank
              senesinde terk edilmiştir.                                     Albayı oldu. 1974 Kıbrıs Barış Harekatı’na
                                                                             katıldı. Alayı ile Magosa’yı alarak gazilik
              Çinliler kuzey komşularından (Hunlar ve Moğullar) gelecek      ünvanına ulaştı. 1979’da General oldu.
              tehlikelere karşı Çin Seddi’ni yaptılar. Çin Seddi insan gücü   1983’de Ankara’daki Zırhlı Birlikler Okulu
              ile yapılmış dünyanın en sağlam savunma hattıdır. 5000 km      Komutanlığı’ndan emekli oldu.
              uzunluğunda, 8-15 m yüksekliğinde ve  5-8 m genişliğinde,      Evli ve iki çocuk babasıdır.
              kuzeye geçişler için 40 kapısı bulunan bir savunma hattıdır.
              Yapımına M.Ö. 770 senesinde başlanmış, 221 senesinde ve        Değerli bilgilerini bizlerle paylaştığı için
              binlerce insan çalıştırılarak yaklaşık 500 senede bitirilmiştir.  Ahmet Paşa’mıza sonsuz teşekkürlerimizi
              Bu seddin yapımı bitince kuzeyden gelecek tehlikelerin sona    iletiyoruz.
              erdiğine inanan Çin halkı huzur ve güven içinde işlerine
              sarılmışlar.Tarımda, sanayide, ticarette üretimi artırmışlardır.
              Ürünleri artmaya başlayınca pazar aramışlar ve batıya doğru
              açılma ihtiyacını duymuşlardır. Dolayısıyla, İpek Yolu’nu   yükselişi ile yakından ilgili olan Kleopatra’dır
              açmaya başlamışlar. Diyebiliriz ki, Çin Seddi’nin yapımı İpek   (M.Ö. 69-31). Romalıların Çin ipeği ile tanışması
              Yolu’nun açılmasına sebep olmuştur.                        ise M.Ö. 53 yılının ilkbaharına rastlar. Bu tanışma
                                                                         Suriye’nin hırslı Romalı valisi Licinius Grassus
              Zamanımızdan 2000 sene önce Asya’da (doğuda) Çin,          vasıtası ile olmuştur. Bu Romalı vali doğuyu feth
              Avrupa’da (batıda) Roma İmparatorluğu olarak iki büyük     ederek zamanının Büyük İskenderi olmak hayalini
              uygarlık vardı. Bu iki uygarlık arasında 1500 sene boyunca   kurar.
              İpek Yolu ile ticaret yapıldı. Çin’den Avrupa’ya başta     M.Ö. 53 senesi 6 Mayıs günü FIRAT Nehri’ni
              ipekliler olmak üzere çeşitli kumaşlar, dut, kağıt, matbaa   geçerek bugünkü Harran Ovası’nda doğudaki
              tekniği, porselen eşya ve barut gibi ürünler giderken,     en büyük düşmanı Parthların (Persler) ordusu
              Avrupa’dan da bazı ihtiyaç maddeleri Çin’e geliyordu. İpek   ile karşılaşır. Vali kendisine çok güvenir, çünkü
              Yolu’nda, iki uygarlık arasında sadece ticari mallar değil,   42.000 kişilik piyade ve 4.000 kişilik suvari ordusu
              kültür, sanat ve inanç alanında da bilgi aktarımları oluyordu.   vardır. O devre göre bu güçlü bir ordudur. Harran
              Budizim ve İslam dinleri de bu yolla Çin’e kadar yayılmıştı.  Ovası’nda güneşli bir günde savaş başlar. Kısa
                                                                         süren savaşta vali ölür, Roma ordusu yenilir.
              Çin ile Avrupa arasındaki bu kervan yoluna “ticaret yolu”
              denilirdi. Ta ki ünlü Alman coğrafyacı ve jeolog Baron     Romalılar bu yenilgiyi bir türlü kabul edemezler,
              Ferdinand von Richthofen yazdığı bir kitabında bu kervan   sebebini araştırmaya başlarlar. Öğrenirler ki;
              yoluna “İpek Yolu” deyinceye kadar. Bu ticaret yolunda     Parthlar korkunç çığlıklar atarak güneşte parlayan
              ürünlerin en kıymetlisi, Avrupalıları hayran bırakan ipek ve   altın sarısı, altın işlemeli bayrak ve flamalarla,
              mamulleri olduğu için bu isim tuttu. 100 senedir kervan yolu   ipek giysili askerleri ile saldırırlar.  Romalı
              yerine “İpek Yolu” ismi kullanılmaya başlandı.             askerler böyle giysi ve parıltılı askerlerle hiç
                                                                         karşılaşmamışlardır. Bu, askerler üzerinde panik
              Batının (Avrupa’nın) İpekle Tanışması                      yaratmış ve Roma ordusunun yenilgisine sebep
              Araştırmalara göre batıda Çin ipeği ile ilk tanışan ve ipekli   olmuştur. Sağ kalan Romalı subay ve askerler bu
              giysiler giyen Mısır’ın son kraliçesi ve kaderi Roma’nın   ipek giysileri anlatmışlar ele geçirdiklerini de ispat


          72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79