Page 76 - Nurol Dünyası Dergisi - 18
P. 76

qüncel








                                                                    Başkentleri URUMCİ, vilayetleri Hoton, Yarkent, Kaşgar,                    Orta Asya ülkelerinin doğusunda Çin, batısında AB vardır.   c)  Türkiye’nin olabilecek katkıları: Türkiye tarih boyunca
                                                                    Aksu ve Turfan’dır. Çinliler yeni İpek Yolu projelerinin                   AVRASYA ülkelerinin bu iki ekonomik deve ulaşabilmesi için   coğrafi konumu nedeniyle Asya ve Avrupa arasında bir geçiş
                                                                    merkezi olarak bu Sincan Uygur bölgesini seçmişlerdir.                     yola ihtiyaç vardır. İki bin sene önceki insanlar bunu yaptılar.   yolu ve köprü görevini yapmıştır. İpek Yolu’da Asya (Çin) ile
                                                                                                                                               Bugünkü imkanlarla niye olmasın, hatta daha gelişmiş ve   Avrupa arasında olduğuna göre, ona da katkıda bulunacaktır.
                                                                    İpek Yolu’nun Yeniden Canlandırılması ve Türkiye                           demiryolu ile de takviye edilmiş olarak niye yapılmasın?  Bu İpek Yolu’nda Türkiye kilit ülke durumundadır. İpek Yolu,
                                                                    a)  Genel olarak: Önce şu soruyu soralım: İpek Yolu’nun                    Çin ekonomisi hızlı kalkınma ile küresel ekonominin lokomotifi   karayolu (TIR taşımacılığı) ve demiryolu taşımacılığına göre
                                                                    yeniden canlandırmaya gerek var mı? Biz, “Evet, gerek var.”                haline gelmiştir. Bu ekonomik gücü muhafaza etmek hatta   hazırlanmalıdır. Türkiye’ de İpek Yolu istikametindeki kara
                                                                    diyoruz çünkü; Çin’le Roma arasında İpek Yolu ile ticaret                  daha da büyütebilmek için İpek Yolu’nun açılmasına, bu   yolları dünya standartlarına yakındır. Biraz daha geliştirilmesi
                                                                    yapılırken, İpek Yolu üzerindeki ülke ve şehirler kültürel ve              yolla ürünlerinin daha geniş alanlara pazarlanmasına ihtiyaç   gerekebilir. Yollar TIR ve büyük kamyonların geçişine ve hızına
                                                                    ekonomik olarak zamanın kalkınmış, gelişmiş ülkeleriydi.                   duymaktadır.                                             dayanmalıdır. Çünkü bugün bir TIR İstanbul’dan URUMCİ’ye
                                                                                                                                                                                                        ancak 3 haftada gidebilmektedir. Ekonomik olabilmesi için
                                                                    Açılacak yeni İpek Yolu iki okyanusu (Büyük Okyanus’la                     Ayrıca, İpek Yolu’nun canlandırılması, bölgeler arası    bunu bir haftaya indirmek gerekir.
                                                                    Atlas Okyanus), iki kıtayı (Asya ve Avrupa’yı) iki ırkı (sarı ve           taşımacılık sektörünü, ticareti ve turizmi harekete geçirecek,
                                                                    beyaz ırkı) ve iki kültürü (Çin ve Avrupa) birleştirecektir.               insanların birbirini tanımasına ve kaynaşmasına imkan    Demiryolu taşımacılığına gelince: İpek Yolunda sadece
                                                                    Avrupa orta çağ karanlığında yaşarken doğuda; ilim,                        verecektir.                                              karayolu ulaşımı kafi gelmez, bu demiryolu ile takviye
                                                                    fen, teknik ve kültür çok ileriydi. Devrin en ünlü ilim                                                                             edilmelidir. Demiryolu Avrupa’dan Uzak Doğuya kesintisiz
                                                                    adamları buralardan çıkmıştı. Farabi, İbn-i-Sina, Burüni,                  İşte bu nedenlerle Çin İpek Yolu’nu diriltmek için projeler   olmalıdır. Bunun önemli halkası İstanbul Boğazı’dır. Bunun için
             üzerinde olduğu için Uygurlar ticaret yapmaya da başlarlar.   Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut ve Bağdat’ta ilk                   yapıp çalışmalara başlamıştır. Asya’nın ekonomik devi Çin   Türkiye MARMARAY projesini hazırlamış ve uygulamaya
             Tarımda, mimaride öne çıkarlar, tahta harflerle matbaacılık   Nizamiye medreselerini (üniversiteyi) kuran büyük devlet            bu büyük sanayisini ayakta tutabilmek için enerjiye, yani   koymuştur. Deniz seviyesinin 60 m altından tüp geçitle 3-
             yaparlar, kağıdı kullandılar 14-18 harflik alfabe bile yaptılar.   adamı Nizamulmük gibi... Bunların dışında, Anadolu’yu          petrol ve doğalgaza ihtiyaç vardır. Bunları temin için Rusya   4 dakikada Avrupadan Asyaya geçilecektir. Proje 2011-12
             Yazma eserler meydana getirdiler. Kitap tab etmeyi bile   Türkleştirmek  ve İslamı yaymak için Ahmet Yesevi,                      ve Türkmenistan’la anlaşmalar yapmıştır. Ancak, bunlar   yıllarında bitecektir.
             başardılar.                                            Hacıbektaşı Veli, Ahievren, Mevlana-Celalettini Rumi ve                    yetmeyecektir, ilerideki ihtiyaçlarını da düşünerek İpek Yolu
                                                                    Alperenler de buralardan çıkmışlardır.                                     ile beraber petrol boru hatlarını da döşemeyi planlamaktadır.
             Uygurlar bu yerleşik düzende ekonomiye de önem verdiler ve                                                                                                           şöyledir: “                 İki kıtayı sualtından birleştiren
                                                                                                                                                                                  Paralel olan
             ekonomilerini iki yönde geliştirdiler:                 Bugün ise bu bölgeler                                                                                         çalışmalar özetle     Cumhuriyet tarihimizin en
                                                                    çok geriye düşmüşler
             • Demir ve maden işi: bu Altaylar’dan gelen eski meslekleri,   AB (Avrupa Birliği)                                                                                                         önemli projesini uygulayanlarla
             uğraşlarıydı. Demircilikte o kadar ileri gittiler ki, silah üretimi   ve Çin arasında                                                                                • İpek Yolu’nun
             ve deri üzerine zırhlar imal ederek savaş giysileri yaptılar.   sıkışıp kalmışlardır.                                                                                canlandırılması için,   birlikte Türk firmaları NUROL
             Çinliler o kadar beğendiler ki, Çin ordusunun yaldızlı, zırhlı   Afganistan, Tacikistan,                                                                             başta Çin olmak
             giysilerini Uygurlara yaptırdılar.                     Özbekistan, Türkistan ve                                                                                      üzere, Japonya ve 30  ve GAMA’nın inşa ediyor
                                                                    Kırgızıstan gibi, doğal                                                                                       Asya ülkesi Asya-
             • Ticaret: Önce İpek Yolu’nda ipek taşımacılığı ve muhafızlığı   kaynaklarca zengin                                                                                  Avrupa arasındaki     olması bizim için ayrı bir gurur
             yaptılar, sonra patron olarak kervanlara sahip oldular.   Orta Asya ülkelerinin                                                                                      140-180 bin km kara   kaynağıdır.
             Kervanları ile Doğu Roma İmparatorluğu’nun başkenti    dünyaya açılabilmeleri                                                                                        ve deniz yol yapım
             Bizans’a kadar mal götürdüler. Ekonomilerini güçlendirdiler,   ve gelişmiş ülkelerle                                                                                 projesi hazırlamıştır.                 ”
             bunu fark eden İranlılar (Persler) ipek taşımacılığı yapan Türk   ilişki kurabilmeleri için                                                                          Bu proje gereği       Ayrıca, Türkiye’de geliştirilen ve Eskişehir-Ankara arasında
             kervanlarına ülkelerinden geçiş izni vermediler, haraç istediler,   İpek Yolu’nun yeniden                                                                            Çin kendi sınırları   uygulanmak üzere olan hızlı tren projesi (saatte 240 km) doğu
             zorluk çıkardılar. Uygurlar da, Bizans’a elçi göndererek   açılmasına gerek vardır.                                                                                  içerisinde 10 bin     sınırına kadar uzatılacaktır.
             ticaretle uğraşan yetkili kişilerini ülkelerine davet ettiler. Gelen                                                                                                 km yol inşaatına      Türkiye-Gürcistan (Kars-Tiflis) arasındaki 98 km’lik
             Bizans ticaret elçilerini Uygur Kağan’ının Talas’taki yazlık   Eski İpek Yolu                                                                                        başlamıştır.          yeni demiryolu da tamamlanmak üzeredir. Bu iki proje
             konutunda ağırladılar. Bizans’la uzun vadeli ticaret anlaşması   istikametinde karayolu,                                                                                                   tamamlandığında kesintisiz Londra’dan (İngiltere), Çin’e 8
             yaptılar. Bu anlaşma gereği ticaret yolunu değiştirdiler İran   demiryolu ulaşım                                                                                      • Yine bu projenin   günde gidilebilecektir. Hedef budur.Bu projelerde Türkiye’nin
             üzerinden değil, Kaşgar’dan sonra Pamir Yaylası-Semerkant   vasıtalarıyla gidiş geliş                                                                                bir parçası olarak    ekonomik çıkarları çok fazladır.
             Buhara-Hazar denizi kuzeyi-Volga-Karadeniz-Bizans yolunu   zamanı kısaltılırsa, bu                                                                                   Çin, Uygur
             kullanmaya başladılar. Bizim tarif ettiğimiz Kuzey İpek   ülkelerin kalkınması daha                                                                                  Türklerinin yaşadığı   Şöyle ki:
             Yolu’nu kullandılar. Bu yol Uygurlar tarafından 200-300 sene   çabuk olur. Bu ihtiyacı                                                                               “Doğu Türkistan       • Transit ticaretin artması sağlanır,
             kullanıldı.                                            UNESCO da hissetmiş ki,                                                                                       Özerk” bölgesini      • Lojistik stok ve depolamalar geliştirilir,
                                                                    bu yollar yeniden açılırsa                                                                                    Temel aldı. Burayı    • Ulaştırma altyapısı güçlendirir,
             IX. asrın sonlarına doğru, Uygur boyları arasında      ülkeler arası diyalog ve yakın temas olur, onun için açılması              Avrupa’ya, Orta Doğu’ya ve Rusya’ya bağlayacak şekilde yeni   • Ortak yapımları çoğalır,
             anlaşmazlıklar çıktı. Güçlerini kaybettiler, önce      düşünülen bu yola “Diyalog Yolu” gözü ile bakılmaktadır.                   İpek Yolu’nu inşasına çalışıyor. Bunu gerçekleştirmek için   • Bölgeler arası işbirliği artar.
             Karahanlılar’ın daha sonrada Kırgızlar’ın istilasına uğradılar   Bu yolun yeniden açılmasını en çok kalkınmamış AVRASYA           URUMCİ’den İstanbul’a uzanan 5 bin km anayol yapımı planı
             müslümanlığı kabul ettiler ve 890 senesinde Uygur devleti   ülkeleri ile hızlı kalkınma çabasında olan ürünlerine pazar           takvimlerine göre 2010 yılı sonuna kadar bitirilecektir.   Projeler siyasi bakımdan da çok önemlidir. Yol boyundaki
             ortadan kalktı. Daha sonra Moğollar bölgeyi istila etti. 1368   arayan Çin istemektedir.                                                                                                   AVRASYA ülkelerinde 100 milyona yakın soydaşımız
             senesine kadar da Çin Ming Hanedanı yönetimine girdiler.                                                                          • Yine bu programa göre, Çin yol ve köprü yapım şirketi   bulunmaktadır. Onlara önce bizim ulaşıp yardım etmemiz
             Halen, Doğu Türkistan olarak bilinen Çin Sıncan (Yeni   Yeni İpek Yolu açılırsa eski dünya ekseninde bir anıt gibi                Tacikistan’ da 4,8 km bir tünel inşaatına başlamıştır.   gerekir. İpek Yolu bunun için bir fırsattır.
             Topraklar) bölgesinde 20 milyona yakın Uygur asıllı    duracak, yer yüzünde en büyük eserlerden biri olacaktır.                   • Diğer bir projeye göre, Doğu Türkistan ile Güney eyaletindeki   Bölgede istikrar sağlanmazsa, İpek Yolu’nun yeniden açılması
             soydaşlarımız yaşamaktadır. Bugün Doğu Türkistan Özerk                                                                            Guangdong arasında 30 milyon m3 doğalgaz taşıma kapasitesi   zor görünebilir. Ancak, bu istikrarın sağlanmasında en büyük
             bölgesi olarak adlandırılan yer Uygurların ikinci vatanıdır.   b)  İpek Yolu’nu diriltme çalışmaları: AVRASYA dediğimiz           olan 6.400 km uzunluğunda hat döşemesi planlanmıştır.    katkıyı da İpek Yolu sağlayacaktır. Bu nokta unutulmamalıdır.

          74                                                                                                                                                                                                                                                  75
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81