Page 43 - Nurol Dünyası Dergisi - 26
P. 43
Viyadüğün yapısal kez bu projede uygulandı. Kabaca metrelik bir yarıçap ile kaydırılmıştı.
tasarımı ile ilgili olarak tarif edersek; 8 metreye 21 metre Sürenin çok kısıtlı olması nedeniyle
üretmek “Başarının
ebatlarında bir betonarme apartmanı çok
hızlı
çözümler
neler söyleyebilirsiniz? yerin 22 metre altına kadar gömdük. zorundaydık. Bunun için Tayvan
Boyutları ve uygulanan Tıpkı kazık yapılarında olduğu gibi menşeili tasarım firmamız Wiecon dört adımı var.
yapım tekniklerinden söz yeterli genişliklerde çukurlar açarak ile iki kritik yapım tekniği seçtik. Hayal etmek,
eder misiniz? doldurulması metoduyla yapıldı. Birincisi itme yöntemiyle sürmeydi.
Dünyada özellikle depreme çok Tabliyenin 1.123 metrelik kısmını inanmak, çok
alışkın Uzak Doğu ülkelerinde sıklıkla sürme yöntemiyle çözdük. Bunu
Tasarım kriterlerimiz üç ayrı deprem kullanılan bir yöntem bu. yukarı doğru yüzde 3,5’luk bir eğimle çalışmak ve
olasılığı üzerine yapıldı. Statik yapmak da çok zorluydu.
hesapçıların daha hakim olduğu geri Bu betonarme temelin üzerinde de paylaşmak. En
dönüş periyodu denilen varsayımlar gömülü bir ankraj yapısıyla temellere Köprüyle birleşilen noktada tabliye çok açıklamak
üzerinden hesaplanıyor. 150 yıllık, bağlıyız ve yapı da çelik ayaklarından güzergâhının yarıçaptan ayrılarak
1000 yıllık ve 2 bin 475 yıllık dönüş itibaren tamamen kaynaklı. Ayaklarla düzleşmesi nedeniyle son iki açıklığı zorunda
periyotları var. Bu şu demek; 150 yılda tabliye gövdesi arasında hiçbir sabit sürme yöntemiyle yapamadık, bu
bir olma ihtimali olan deprem, 1000 bağlantı yok, arada kurşun çekirdekli kısımlarda da ikinci kritik yapım olduğum
yılda bir olma ihtimali olan deprem, lastik izolatör mesnetler, küresel tekniği olan ağır kaldırma metodunu
2 bin 475 yılda bir olma ihtimali olan mesnetler ve hidrolik sönümleyici seçtik. madde
deprem. Depremlerle ilgili 2 bin 500 damper gibi deprem izolasyon paylaşmaktı.
yıllık bir kayıt yok elbet. Kaldı ki, 1000 ekipmanları var. Bu anlamda Güney
yıllık ve 2 bin 475 yıllık deprem dönüş Bildiğimiz kadarıyla Paylaşmadan
periyotları kuramları son 10 yıldır Yaklaşım Viyadüğü Türkiye’deki en Projede bir dünya rekoru
tasarım kriterlerinde var. Bu köprü 15 teknolojik köprü olacak. kırıldı. Bu rekoru getiren başarı olmuyor.
yıl önce yapılsaydı belki de 150 yıllık Projenin
depreme göre yapılacaktı. Viyadük yapımında “imalat, birleştirme
karşılaştığınız zorluklar, ve sürme” işlemlerini yapımına
Biz bu köprüyü 99 yıl ömürlü kullanılan malzemeler anlatabilir misiniz?
yapıyoruz ve bu 99 yıl boyunca 2 başladığımız
bin 475 yıllık depreme dayanıklı ve bunların büyüklükleri
olacak şekilde tasarlıyoruz. En ağır hakkında bilgi alabilir Yapı, ayakları da dahil olmak üzere andan itibaren
32 bin 500 ton çelikten oluşuyor.
koşullarda dahi yapı yıkılmıyor. 2 bin miyiz? Ortotropik kesit ile tasarlanan bu çelik karşılaştığımız
475 yılda bir olacak büyüklükteki yapı önce modüler parçalara, ardından
depremde bir takım deformasyonlar üretim tesislerinden kara yolu ile her zorluğun
sebebiyle trafiğin kapanması En büyük zorluk, bu viyadüğün taşınabilir alt bileşen parçalarına
söz konusu, 1000 yıllık deprem benzer bir örneği dünyada yok. ayrılarak üretim planlandı. Kesiti üstesinden
olasılığında ise trafik kapamadan Güzergâh hem Hersek Burnu’nun oluşturan sacların tamamı İtalya’dan
da tamir yapılabilir düzeyde doğal yapısına hem de hemen tedarik edildi ve sadece hammadde bu maddelere
dayanıklı bir tasarım var. 150 yıllık güneyimizde yer alan Hersek transferi için Dilovası limanından inanarak
depremlerde ise köprümüz hiçbir Gölü’ndeki göçmen kuşlara binlerce tır nakliyesi kullanıldı.
şekilde etkilenmiyor. dinlenme imkanı sağlayan yabani Tasarlanan hiç bir panelin bir eşi geldik.”
hayata mani olmamak için 2 bin daha yoktu ve bu sebeple ihtiyaç
Güney Yaklaşım
Viyadüğü, dünyanın
en aktif sismik
bölgelerinden biri olan
Kuzey Anadolu Fay
Hattının çok yakınında
bulunmakta. Bununla
ilgili alınan önlemler
nelerdir?
Kuzey Anadolu fay hattına bu
kadar yakın oluşu, projenin en zorlu
yanlarından biriydi. 1999 yılındaki
Gölcük depremi, inşaat sektörüne
çok büyük dersler verdi. En önemli
derslerden biri de kazığın üzerinde
yaptığımız yapıların kazıkların
birbirinden bağımsız oluşu nedeniyle
bireysel parçalanmalarıyla yapıların
yıkılışı oldu. Biz ihale döneminde her
bir ayağın oturacağı temellerin her bir
köşesinde yaptırdığımız ilave zemin
etütleri sonucunda kazığa benzer
fakat birbiriyle bütünleşik diyafram Erol BUYURGAN, Semih KAYAALP, Melih KAYAALP, Gürhan ÇARMIKLI, Oğuzhan ÇARMIKLI ,
temelli temel yapısını, taşıyıcı yapı M. Oğuz ÇARMIKLI, K. Yavuz BATUM, Bülent ERDOĞAN, Levan VARSHALOMIDZE
olarak yaptık. Bu, Türkiye’de ilk