Page 43 - Nurol Dünyası Dergisi - 26
P. 43

Viyadüğün yapısal              kez bu projede uygulandı. Kabaca  metrelik bir yarıçap ile kaydırılmıştı.
        tasarımı ile ilgili olarak     tarif edersek; 8 metreye 21 metre  Sürenin çok kısıtlı olması nedeniyle
                                                                                             üretmek “Başarının
                                       ebatlarında bir betonarme apartmanı  çok
                                                                            hızlı
                                                                                   çözümler
        neler söyleyebilirsiniz?       yerin 22 metre altına kadar gömdük.   zorundaydık. Bunun için Tayvan
        Boyutları ve uygulanan         Tıpkı  kazık  yapılarında  olduğu  gibi  menşeili tasarım firmamız Wiecon   dört adımı var.
        yapım tekniklerinden söz       yeterli genişliklerde çukurlar açarak  ile iki kritik yapım tekniği seçtik.   Hayal etmek,
        eder misiniz?                  doldurulması  metoduyla  yapıldı. Birincisi itme yöntemiyle sürmeydi.
                                       Dünyada özellikle depreme çok  Tabliyenin 1.123 metrelik kısmını  inanmak, çok
                                       alışkın Uzak Doğu ülkelerinde sıklıkla  sürme yöntemiyle çözdük. Bunu
        Tasarım kriterlerimiz üç ayrı deprem   kullanılan bir yöntem bu.   yukarı doğru yüzde 3,5’luk bir eğimle   çalışmak ve
        olasılığı üzerine yapıldı.  Statik                            yapmak da çok zorluydu.
        hesapçıların daha hakim olduğu geri   Bu betonarme temelin üzerinde de                        paylaşmak. En
        dönüş periyodu denilen varsayımlar   gömülü bir ankraj yapısıyla temellere  Köprüyle birleşilen noktada tabliye   çok açıklamak
        üzerinden hesaplanıyor. 150 yıllık,   bağlıyız ve yapı da çelik ayaklarından  güzergâhının  yarıçaptan  ayrılarak
        1000 yıllık ve 2 bin 475 yıllık dönüş   itibaren tamamen kaynaklı. Ayaklarla  düzleşmesi  nedeniyle  son  iki  açıklığı  zorunda
        periyotları var. Bu şu demek; 150 yılda   tabliye gövdesi arasında hiçbir sabit  sürme yöntemiyle yapamadık, bu
        bir olma ihtimali olan deprem, 1000   bağlantı yok, arada kurşun çekirdekli  kısımlarda da ikinci kritik yapım   olduğum
        yılda bir olma ihtimali olan deprem,   lastik izolatör mesnetler, küresel  tekniği olan ağır kaldırma metodunu
        2 bin 475 yılda bir olma ihtimali olan   mesnetler ve hidrolik sönümleyici  seçtik.           madde
        deprem. Depremlerle ilgili 2 bin 500   damper gibi deprem izolasyon                           paylaşmaktı.
        yıllık bir kayıt yok elbet. Kaldı ki, 1000   ekipmanları var. Bu anlamda Güney
        yıllık ve 2 bin 475 yıllık deprem dönüş                       Bildiğimiz kadarıyla            Paylaşmadan
        periyotları kuramları son 10 yıldır   Yaklaşım Viyadüğü Türkiye’deki en   Projede bir dünya rekoru
        tasarım kriterlerinde var. Bu köprü 15   teknolojik köprü olacak.  kırıldı. Bu rekoru getiren   başarı olmuyor.
        yıl önce yapılsaydı belki de 150 yıllık                                                       Projenin
        depreme göre yapılacaktı.      Viyadük yapımında              “imalat, birleştirme
                                       karşılaştığınız zorluklar,     ve sürme” işlemlerini           yapımına
        Biz bu köprüyü 99 yıl ömürlü   kullanılan malzemeler          anlatabilir misiniz?
        yapıyoruz ve bu 99 yıl boyunca 2                                                              başladığımız
        bin 475 yıllık depreme dayanıklı  ve bunların büyüklükleri
        olacak şekilde tasarlıyoruz. En ağır  hakkında bilgi alabilir   Yapı, ayakları da dahil olmak üzere   andan itibaren
                                                                      32 bin 500 ton çelikten oluşuyor.
        koşullarda dahi yapı yıkılmıyor. 2 bin   miyiz?               Ortotropik kesit ile tasarlanan bu çelik  karşılaştığımız
        475 yılda bir olacak büyüklükteki                             yapı önce modüler parçalara, ardından
        depremde bir takım deformasyonlar                             üretim tesislerinden kara yolu ile  her zorluğun
        sebebiyle  trafiğin  kapanması  En büyük zorluk, bu viyadüğün   taşınabilir alt bileşen parçalarına
        söz konusu, 1000 yıllık deprem   benzer bir örneği dünyada yok.   ayrılarak üretim planlandı. Kesiti   üstesinden
        olasılığında ise trafik kapamadan   Güzergâh hem Hersek Burnu’nun   oluşturan sacların tamamı İtalya’dan
        da   tamir  yapılabilir  düzeyde doğal yapısına hem de hemen   tedarik  edildi  ve  sadece  hammadde   bu maddelere
        dayanıklı bir tasarım var. 150 yıllık  güneyimizde yer alan Hersek   transferi için Dilovası limanından  inanarak
        depremlerde ise köprümüz hiçbir  Gölü’ndeki  göçmen    kuşlara  binlerce tır nakliyesi kullanıldı.
        şekilde etkilenmiyor.          dinlenme imkanı sağlayan yabani   Tasarlanan hiç bir panelin bir eşi   geldik.”
                                       hayata mani olmamak için 2  bin  daha yoktu ve  bu sebeple ihtiyaç
        Güney Yaklaşım
        Viyadüğü, dünyanın
        en aktif sismik
        bölgelerinden biri olan
        Kuzey Anadolu Fay
        Hattının çok yakınında
        bulunmakta. Bununla
        ilgili alınan önlemler
        nelerdir?

        Kuzey Anadolu fay hattına bu
        kadar yakın oluşu, projenin en zorlu
        yanlarından biriydi.  1999 yılındaki
        Gölcük depremi, inşaat sektörüne
        çok büyük dersler verdi. En önemli
        derslerden biri de kazığın üzerinde
        yaptığımız  yapıların  kazıkların
        birbirinden bağımsız oluşu nedeniyle
        bireysel parçalanmalarıyla yapıların
        yıkılışı oldu. Biz ihale döneminde her
        bir ayağın oturacağı temellerin her bir
        köşesinde yaptırdığımız ilave zemin
        etütleri sonucunda kazığa benzer
        fakat birbiriyle bütünleşik diyafram   Erol BUYURGAN, Semih KAYAALP, Melih KAYAALP, Gürhan ÇARMIKLI, Oğuzhan ÇARMIKLI ,
        temelli temel yapısını, taşıyıcı yapı   M. Oğuz ÇARMIKLI, K. Yavuz BATUM, Bülent ERDOĞAN, Levan VARSHALOMIDZE
        olarak yaptık. Bu, Türkiye’de ilk
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48