Page 4 - Nurol Dünyası Dergisi - 24
P. 4

editörden





        AVRUPA’DAN



        ASYA’YA








                                                                                      Meral SARI CEYLAN




           İstanbul’da doğu ile batı arasında uzanan ve İstanbul Boğazı’nın    Tünel-i Bahri için bir diğer proje teklifinin 1876 yılında Sultan
        altından geçen bir demiryolu toplu ulaşım bağlantısının inşa   II.Abdülhamid döneminde Galata ve Pera arasındaki tünelin
        edilmesine yönelik ihtiyaç ve istek 1980’li yıllarda giderek artmış olup   mühendisi E. Henri Gavand tarafından yapıldığı söylenir.  Bu tüp
                                                                      geçit projesi Sarayburnu ile Üsküdar arasında olacaktı. Ancak 1878
        bu doğrultuda 1985 yılında ilk geniş kapsamlı fizibilite hazırlandı. Ana   Osmanlı-Rus savaşının etkisiyle bu proje de rafa kalkmış oldu.
        hatlarıyla belirlenen bu proje uzun süre tartışılarak 1995 yılında daha
        detaylı etüd ve çalışmaların devamında 1998 yılında tamamlandı.
        1999 yılında finansman anlaşması imzalandı. 2002 yılında ihale
        edildi ve 2004 yılında temeli atılarak inşaatına başladı.

           Tam dokuz yıl süren MARMARAY, Cumhuriyetimizin 90.
        Kuruluş yıldönümünde- 29 Ekim 2013 tarihinde- açılarak İstanbul
        halkının hizmetine sunuldu.

            Boğaz, Doğu ve Batı medeniyetlerine yüzyıllar boyu kucak
        açmış bu büyülü şehrin incisidir. İstanbul’da boğazı aşmak, iki
        kıtayı birbirine bağlamak düşüncesi ise tarihin birçok döneminde   II.Abdülhamid döneminde gündeme gelen köprü projelerinden
        konuşulmuş, hayal edilmiş. Bunlardan günümüze kadar ulaşan
                                                                      bir diğeri ise Fransız inşaat mühendisi F. Arnodi’nin çizdiği projeydi.
        bazıları gerçekten dikkat çekici.                             Buna göre köprü beş ayak üzerine oturtulacak ve denizden 50 metre
                                                                      yükseklikte olacaktı. Bu köprülerin yapımı ile Viyana’dan Medine’ye
           Pers kralının boğazı geçişi                                demiryolu ile kesintisiz ulaşım sağlanabilecekti.
           M.Ö. 513. Yılında Pers hükümdarı Dâra (Dariüs), Anadolu
        Hisarı ile Rumeli Hisarının bulunduğu noktalar arasında gemileri   Cumhuriyete doğru
        yan yana dizdirmek suretiyle yüzen bir köprü yaptırmış, 80.000    1900’lü yıllara gelindiğinde İstanbul Boğazı’nın iki yakasının
                                                                      birbirine köprü veya tüp geçit ile bağlanması için yeni projeler
        askerini boğazın bir yakasından diğer yakasına geçirmiştir. Askerinin   gündeme geldi. Bağdat Demiryolu projesini üstlenmiş olan Almanlar
        geçişini, bugün Rumeli Hisarının bulunduğu tepeden ve özel olarak   İstanbul Boğazına bir köprü yaparak birbirine bağlamayı önerdiler.
        yaptırdığı kaya tahtından seyrederken, kıtaları birleştiren bir köprü
        yapmanın gururunu duymuştu belki de. Fakat Dâra’nın yaptırdığı   İstanbul Boğazına köprü projelerinin gündemde olduğu bu yıllarda
        boğaz köprüsü ne yazık ki kalıcı değildi.                     yine tüp geçit şeklinde yeni projeler hazırlanmaya devam ediyordu.
                                                                      1902 yılında, Boğazın altından çelikten bir tünel yapılması şeklindeki
                                                                      projenin sahibi bu defa üç Amerikalı mühendisti.
           Marmaray’ın atası Tünel-i Bahri
            İstanbul Boğazında ilk tüp geçit projesi ise Sultan Abdülmecid   Görüldüğü gibi, iki kıtayı birbirine bağlayan İstanbul’un ulaşım
        zamanında, 1860 yılında Fransız J. Preault tarafından hazırlanan,   meselesi tarih boyunca önemli bir yer tutmuş olup Haliç’in ve Boğaz’ın
        ‘Tünel-i Bahrî’ projesiydi. Sultan Abdülmecid, güvenlik sebebiyle   bir şekilde geçilmesi amacıyla çeşitli projeler hazırlanmış bulunuyor.
        bu projeyi bir süre askıya aldı. 1861 senesinde vefat edince de proje
        gerçekleşemedi.                                                  Ancak bu projeler dönemin ekonomik zorluklarından ve siyasi
                                                                      çalkantılarından dolayı asla gerçekleşemedi.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9