Page 33 - Nurol Dünyası Dergisi - 24
P. 33
ÜSKÜDAR
· İlk etapta karşılaşılan güçlükler nelerdi? İSTASYONU
Proje başlangıcından, ticari tren işletmeciliği başlangıç tarihi olan
29.10.2013’e kadar geçen 9 yıl 2 aylık süre içinde arkeolojik kazılar büyük bir
yer kaplamaktadır. En uzun sürmüş olan Sirkeci Kuzey Giriş Yapısı kazıları için
7 yıl harcanmıştır.
· Tarihi eser yoğun bir bölgeyi kapsamasının etkileri nasıl aşıldı?
Arkeolojik kazılara uzun sürmesi nedeniyle, inşaat faaliyetlerine oldukça geç
başlanılabilmiştir. Arkeolojik kazılar sırasında inşaat işlerinde dur-kalklar ve
verim düşüklükleri yaşanmıştır. Ancak, aktivitelerin iyi planlanıp iş gücü ve
ekipmanların arttırılmasıyla, , Proje hedefleri yakalanabilmiştir.
Nurol’un bu projede yaptığı işler konusunda detaylı bilgi alabilir miyiz?
Marmaray BC1 Projesi kapsamında yer alan;
1) TBM ve NATM tüneller içinde Yedikule-Yenikapı arası TBM tüneli ile
NATM yöntemi ile açılmış olan Yenikapı manevra tüneli,
2) Kazlıçeşme-Yedikule ve Ayrılıkçeşme hemzemin inşaat ve hat işleri,
3) Kazlıçeşme İstasyonu, Yenikapı İstasyonu, Sirkeci İstasyonu Kuzey
ve Güney Giriş Yapıları, Üsküdar İstasyonu,
4) Yedikule, Yenikapı ve Ayrılıkçeşme Havalandırma Binaları,
5) Ayrılıkçeşme Yol ve Kavşak Düzenleme İşleri
NUROL’un içinde yer aldığı Ortaklık tarafından tamamlanmıştır. Bunların
dışında, tasarım, imalat ve saha montajlarının NUROL ÇELİK tarafından
tamamlanmış olan iki adet çelik köprü de Projemiz kapsamında yer
almaktadır. Projenin Türkiye için anlamı nedir?
Marmaray BC1 Projesi, “Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-
Halkalı Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi ve Demiryolu
Boğaz Tüp Geçişi İnşaatı (Marmaray)” kapsamı altında
yer almakta olup, Avrupa ve Asya Yakaları’nı İstanbul
Boğazı’nın altından demiryolu ile birleştirmektedir.
Projenin kamu yararına yönelik en önemli özelliği, ağır
yük taşımacılığı ve yüksek hızlı tren işletmeciliğine izin
verecek şekilde tasarımlanmış olmasıdır.
Yapım aşamasında beklenmedik önemli sorunlarla
karşılaşıldı mı? Bunlar hakkında bilgi alabilir miyiz?
Arkeolojik kazılar dışında, karşılaşılmış en önemli
sorun, Yedikule-Yenikapı TBM tünel kazıları esnasında
yaşanmış olan durmalardır. İşveren ile hak talebi
ilişkisine konu olmuş olan toplam 5 adet kazı durması
yaşanmıştır. Bu durmalarda kaybedilen zaman, ilave
hızlandırma önlemleri ile bertaraf edilmiştir. Günlük
maksimum 31,5 metre kazı hızı yakalanmıştır.
Projede, ülkemizde ilk kez kullanılan yapı, sistem
v.s. oldu mu? Bunlar nelerdir?
Bir metro projesinde, pasif yangın koruma
(PFP) imalatı ilk kez Marmaray BC1 Projesi’nde
uygulanmıştır. Proje kapsamındaki tünellerde ve
istasyon ile havalandırma yapılarının tren hattı
kotlarında, püskürtme yöntemiyle bir yangın koruma
tabakası oluşturularak, yangın halinde yapıda ani
yıkımların olmasının önüne geçilmeye çalışılmıştır.
Üsküdar İstasyonu 33