Page 30 - Nurol Dünyası Dergisi - 24
P. 30
GÜNDEM
004 yılında başlayan Proje kapsamında
Ayrılıkçeşme ve Kazlıçeşme arasındaki 13,6
km’lik demiryolu boğaz tüp geçişi, tüneller
ve istasyonlar Japon TAISEI ve Türk GAMA
2- NUROL firmalarından oluşan iş ortaklığı
yükümlülüğünde gerçekleştirildi. Proje kapsamında
sırasıyla Ayrılıkçeşme, Üsküdar, Sirkeci, Yenikapı ve
Kazlıçeşme istasyonları bulunmaktadır. Bunlardan
Üsküdar İstasyonu, 280 metre uzunluğunda ve 32 metre
genişliğinde 30 metre deniz seviyesi altında inşa edilmiş
bir istasyondur. Projenin dayanım ömrü 100 yıldan fazla
olup yapımında su geçirimsiz ve dona dayanıklı özel
yapı betonu kullanılmıştır. Batırma tüp tüneller, Tuzla’da
kurulan şantiyede imal edilmiş ve boğaza özel olarak
taşınarak batırılmıştır.
Boğaz geçişini sağlayan 1.400 metre uzunluğundaki
batırma tüp, 11 adet betonarme elementten oluşmuş
olup, 60 metre derinliğiyle dünyanın en derin batırma-
tüp tünelidir. Tünellerin batırılması sırasında boğazın üst
kısmında 3 mt.sn hızla akan kuzey-güney yönlü, aşağıda
ise 1 mt./sn. hızla akan ters akıntılara rağmen milimetrik
hasssasiyetlerle yerleştirilmiştir. İlk tüp 24 Mart 2007
tarihinde batırılmış, sonra sırasıyla 10 tüp daha batırılarak
28 Eylül 2008 tarihinde batırma işlemi tamamlanmıştır.
Ayrılıkçeşme ve Yenikapı’dan gelen TBM tünelleriyle
denizin ortasında özel bir teknolojiyle batırma tüneller
birleştirilerek, bu tarihi proje ile Asya ve Avrupa kıtası
deniz altından da bağlanmıştır.
Ahmet ARSLAN, M. Oğuz ÇARMIKLI, Metin TAHAN, Takashi YAMAUCHI, Erol ÜÇER, Binali YILDIRIM, Satoru OGATA, Hidem OHMI, Nobuaki TANAKA, Bülent ERDOĞAN
Güzergah boyunca saatte 150 bin kişilik yolcu taşıma
kapasitesi ile mevcut 185 dakikalık seyahat süresi de
100 dakikaya inecektir.
Yenikapı istasyon kazıları sırasında, eksi 1 metre ile eksi 6,30
Marmaray Projesi çalışmalarında şehrin kültürel mirası metre arasında yapılan kazılar sırasında bir liman da, ortaya
üzerinde olumsuz bir etkinin bulunmaması için mümkün çıkarılmıştır. Alüvyonların ve meyve bahçelerinin altında 13
olan bütün tedbirler alınmıştır. Kültür Bakanlığı, Koruma adedi Marmaray projesi sırasında olmak üzere toplam 35
Kurulları, İstanbul Arkeoloji Müzesi, Üniversiteler ve gemi bulunmuştur. Birbiriyle bağlantılı bu kadar çok batık
Belediyeler dahil olmak üzere tüm ilgili taraflarla işbirliği geminin bulunduğu başka hiçbir yer yoktur. Kadırga tipi
içinde titiz bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Ortaya batık ortaçağ için dünyada bir ilk olmuştur. Batıklar Bizans
çıkarılan buluntular, Arkeoloji Müzesi Müdürlüğü dönemindeki gemi yapım teknolojileri ve gemi tipolojisi ile
tarafından belgelenmiş ve saklanmıştır. ilgili benzersiz detaylı bilgi sağlamıştır.