Page 30 - Nurol Dünyası Dergisi - 24
P. 30

GÜNDEM








                 004 yılında başlayan Proje  kapsamında
                 Ayrılıkçeşme ve Kazlıçeşme arasındaki 13,6
                 km’lik demiryolu boğaz tüp geçişi, tüneller
                 ve istasyonlar Japon TAISEI ve Türk GAMA
          2- NUROL firmalarından oluşan iş ortaklığı
           yükümlülüğünde gerçekleştirildi. Proje kapsamında
           sırasıyla Ayrılıkçeşme, Üsküdar, Sirkeci, Yenikapı ve
           Kazlıçeşme  istasyonları  bulunmaktadır.  Bunlardan
           Üsküdar İstasyonu, 280 metre uzunluğunda ve 32 metre
           genişliğinde 30 metre deniz seviyesi altında inşa edilmiş
           bir istasyondur. Projenin dayanım ömrü 100 yıldan fazla
           olup yapımında su geçirimsiz ve dona dayanıklı özel
           yapı betonu kullanılmıştır. Batırma tüp tüneller, Tuzla’da
           kurulan şantiyede imal edilmiş ve boğaza özel olarak
           taşınarak batırılmıştır.

           Boğaz geçişini sağlayan 1.400 metre uzunluğundaki
           batırma tüp, 11 adet betonarme elementten oluşmuş
           olup, 60 metre derinliğiyle dünyanın en derin batırma-
           tüp tünelidir. Tünellerin batırılması sırasında boğazın üst
           kısmında 3 mt.sn hızla akan kuzey-güney yönlü, aşağıda
           ise 1 mt./sn. hızla akan ters akıntılara rağmen milimetrik
           hasssasiyetlerle yerleştirilmiştir. İlk tüp  24 Mart  2007
           tarihinde batırılmış, sonra sırasıyla 10 tüp daha batırılarak
           28 Eylül 2008 tarihinde batırma işlemi tamamlanmıştır.
           Ayrılıkçeşme ve Yenikapı’dan gelen TBM tünelleriyle
           denizin ortasında özel bir teknolojiyle batırma tüneller
           birleştirilerek, bu tarihi proje ile Asya ve Avrupa kıtası
           deniz altından da bağlanmıştır.
                                                            Ahmet ARSLAN, M. Oğuz ÇARMIKLI, Metin TAHAN, Takashi YAMAUCHI,  Erol ÜÇER, Binali YILDIRIM, Satoru OGATA, Hidem OHMI, Nobuaki TANAKA, Bülent ERDOĞAN
           Güzergah boyunca saatte 150 bin kişilik yolcu taşıma
           kapasitesi ile mevcut 185 dakikalık seyahat süresi de
           100 dakikaya inecektir.
                                                                     Yenikapı istasyon kazıları sırasında, eksi 1 metre ile eksi 6,30
           Marmaray Projesi çalışmalarında şehrin kültürel mirası    metre arasında yapılan kazılar sırasında bir liman da, ortaya
           üzerinde olumsuz bir etkinin bulunmaması için mümkün      çıkarılmıştır. Alüvyonların ve meyve bahçelerinin altında 13
           olan bütün tedbirler alınmıştır. Kültür Bakanlığı, Koruma   adedi Marmaray projesi sırasında olmak üzere toplam 35
           Kurulları, İstanbul Arkeoloji Müzesi, Üniversiteler ve    gemi bulunmuştur. Birbiriyle bağlantılı bu kadar çok batık
           Belediyeler dahil olmak üzere tüm ilgili taraflarla işbirliği   geminin bulunduğu  başka hiçbir yer yoktur. Kadırga tipi
           içinde titiz  bir çalışma  gerçekleştirilmiştir. Ortaya   batık ortaçağ için dünyada bir ilk olmuştur. Batıklar Bizans
           çıkarılan  buluntular, Arkeoloji Müzesi  Müdürlüğü        dönemindeki gemi yapım teknolojileri ve gemi tipolojisi ile
           tarafından belgelenmiş ve saklanmıştır.                   ilgili benzersiz detaylı bilgi sağlamıştır.
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35