Page 64 - Nurol Dünyası Dergisi - 23
P. 64
AZMİM Amfibi Zırhlı
İstihkâm İş
Yüzebilen Askeri İş Makinası Makinesi
15 Haziran 2009 ‘da başlatılan pro- performansa sahip olmuştur.
je, askeri araç geliştirme için çok kısa
sayılabilecek 42 ay gibi bir sürede 12 AZMİM güç grubunda, Allison tam
adet AZMİM aracının, bu araca ait otomatik transmisyona akuple Cat
teknik dokümantasyon ve el kitap- dizel motor kullanılmıştır. AZMİM
larının, yedek parça ve destek dona- karada 45 km/h hızla hareket ede-
nımının teslimatını kapsamaktadır. bilmekte bu sayede hareket bölgesi-
ne, taşıyıcıya gerek kalmadan diğer
AZMİM temel olarak amfibi, zırh- askeri araçlarla beraber intikal ede-
Silahlı kuvvetlerin icra edeceği ne- lı, paletli, 1 operatör ve 1 mürettebat bilmektedir. Araç, üzerinde bulunan
hir geçiş operasyonları sırasında am- ile kullanılan bir istihkâm iş maki- iki adet su jeti sayesinde akıntılı su-
fibi araçların nehre giriş ve çıkışı için nesidir. İş makinası olarak küreme, larda 360° yüksek manevra kabiliye-
uygun kıyıların bulunması her zaman düzleme, taşıma ve kazıma operas- ti ile yüzebilmektedir.
mümkün olmamakta veya uygun kı- yonlarını yapabilmektedir.
yıların olduğu bölgeler askeri harekât AZMİM projesi tasarım, prototip
açısından dezavantaj yaratabilmek- AZMİM, standart iş makinelerinden geliştirme ve seri üretim olmak üze-
tedir. Amfibi harekât yapılabilecek farklı olarak, gerektiği durumlarda re üç dönem olarak planlanmıştır.
bölgelerin seçiminde esnek olabilmek ağırlığını artırarak iş yapabilme kapa- Tasarım ve prototip geliştirme dö-
Silahlı Kuvvetlerin hareket ve operas- sitesini yükseltmek için, balast haz- neminde, ürünün detay tasarımı ve
yon kabiliyetinin artırılması açısından nesine toprak zeminden balast alma geliştirilen 1 adet prototip araç ile
kritik önem arz etmektedir. yeteneğine ve operasyon sonunda bu toplamda 14 adet çok kapsamlı sis-
balastı boşaltma sistemine sahiptir. tem ve alt sistem kalifikasyon test-
Amfibi araçların suya girebilmeleri Bu işlemler araç hareket halinde iken leri tamamlanmıştır.
için kıyı özelliklerinin (eğim, geniş- de gerçekleştirilebilmektedir.
lik, toprak sertliği, yüzey düzgün- Kalifikasyon testleri kapsamında
lüğü, vb.) farklı araçların kabiliyet- AZMİM, referans aldığı BAE bir kara aracına ilk defa açık ara-
lerine göre uygun hale getirilmesi Systems ürünü M9 ACE’den yeni zi ortamında uygulanan EMI/EMC
gereklidir. Bu amaçla kullanılabilen teknolojiye ve daha gelişmiş özellik- uyumluluk testleri TÜBİTAK nez-
standart askeri iş makineleri bulun- lere sahip olması ile ayrılmaktadır. dinde yapılmış ve AZMİM bir kara
makla beraber, bu araçların yüzme aracının karşılaşabileceği tüm EMI/
imkân ve kabiliyeti olmadığından en AZMİM’in sahip olduğu özellik- EMC şartlarından başarıyla geçmiş-
büyük dezavantajları, karşı kıyının lerden en önemlileri amfibi olması tir. Haziran 2012 ayında AZMİM’in
da aynı şekilde hazırlanması gerek- ve 2 mürettebat kapasitesine sahip amfibi özelliğinin test edilmesine
sinimini sağlayamamalarıdır.
olmasıdır. Ayrıca AZMİM’de gece
yönelik olarak Suda Performans
YURT İÇİ la, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin nehir yonlu LCD ekran, klima, gibi modern 1,5m/s akıntılı suda başarıyla ope-
ve gündüz kameraları, çok fonksi-
testleri gerçekleştirilmiş ve AZMİM
Bu zafiyetin giderilmesi maksadıy-
rasyon yapmış ve manevra kabiliyeti
elektronik sistemler bulunmaktadır.
geçiş operasyonlarında, her iki kıyı-
onaylanmıştır.
AZMİM’in araç gövdesi, alüminyum
nın da geçişe uygun hale getirilme-
malzemeden ve yüzme gereksinimle-
sini sağlayacak bir amfibi iş maki-
AZMİM ile yapılan diğer önemli
nesi talebi, AZMİM projesini ortaya ri göz önünde bulundurularak tasar- kalifikasyon testleri ise Karada Per-
lanmıştır. Hidrolik, güç ve güç aktar-
64 çıkarmıştır. Yurt içi geliştirme modeli ma sistemleri modern ekipmanlarla formans Testi, Yakıt Sarfiyat Testi,
olarak açılan ihaleyi FNSS Savunma
Soğukta Çalıştırma Testi, Soğutma
donatılarak tasarlanmış ve bu sayede
Sistemleri A.Ş kazanmıştır. araç yüksek manevra kabiliyetine ve Sistemi Testidir.