Page 39 - Faaliyet Raporu 2019
P. 39

ebze - Orhangazi - İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve   kredi anlaşması ile projenin tamamının finansmanı güvence
                Bağlantı Yolları Dahil) Otoyolu Projesi'nin ihalesinde   altına alınmış bulunmaktadır. Projenin toplam yatırım bedeli
        GNurol - Özaltın - Makyol - Astaldi - Yüksel – Göçay    olan 7,2 milyar dolar, 4,956 milyar dolar kredi, 1,4 milyar dolar
         Grubu tarafından verilen 22 yıl 4 aylık yapım ve işletme teklifi   öz kaynak ve 800 milyon dolar net erken işletme geliri ile
         en uygun teklif olarak belirlenmiştir.                 fonlanmaktadır. Aralık 2019 sonu itibarıyla yaklaşık Faz I için
                                                                2,8 milyar dolar, Faz II A için 770 milyon dolar ve Faz II B için
         Gebze - Orhangazi - İzmir Otoyolu'nun İzmit Körfez Geçişi ve
                                                                ise 3,56 milyar dolar olmak üzere toplamda 7,13 milyar dolar
         Bağlantı Yolları  Dahil  olarak   Yap  -  İşlet  - Devret  Modeli  ile
                                                                harcama yapılmıştır.
         yapılması, işletilmesi ve devri işini gerçekleştirmek üzere
         OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME  A.Ş. kurulmuştur. Proje'nin   Türk Bankaları;
         uygulama sözleşmesi Karayolları Genel Müdürlüğü ile
                                                                Akbank, Finansbank, Ziraat Bankası, Garanti Bankası, Halk
         OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş. arasında 27 Eylül 2010'da
                                                                Bankası, İş Bankası, Vakıflar Bankası, Yapı ve Kredi bankası.
         imzalanmıştır.
                                                                Yabancı Bankalar;
         Gebze - Orhangazi - İzmir Otoyolu'nun Gebze Temel Atma
         Töreni 28 Ekim 2010 tarihinde Kocaeli İli Dilovası İlçesi'nde   Deutsche Bank,  Saudi National Commercial Bank, Bank of
         yapılmış olup, İzmir  Temel  Atma  Töreni ise 27 Şubat  China, Siemens Bank.
         2011   tarihinde  Alsancak  Cumhuriyet  Meydanı'nda
         gerçekleştirilmiştir.                                  Proje ve Güzergahı
         İstanbul  - Bursa  - İzmir    Otoyolu Faz I, Gebze-Gemlik   Bu  yeni  projenin,  mevcut  devlet  yoluna  göre  güzergahı
         Kavşakları arası (Osmangazi  Asma Köprüsü dahil olmak   yaklaşık 140 km civarında kısaltacak olması sonucunda,
         üzere) 1 Temmuz 2016 tarihinde işletmeye açılmıştır.   İstanbul-İzmir arası 8-10 saatlik mevcut ulaşım süresi 3,5-4
                                                                saate inecektir.
         Faz  II  A’nın  (Gemlik - Bursa arası) yapımı ve kabulü
         tamamlanmış olup 12 Mart 2017 tarihinde yapılan açılış töreni   Projenin başlangıç noktası Gebze olup, Dilovası ile Hersek
         ile işletmeye açılmıştır.                              Burnu arasında yer alan İzmit Körfezi'ni, yaklaşık 3.000 metre
                                                                uzunluğunda bir Asma Köprü ile geçen Otoyol, Orhangazi ve
         Faz II B’ nin Saruhanlı-Kemalpaşa Kavşakları arası 1 Aralık   Gemlik yakınlarından devam ederek Ovaakça Kavşağı ile
         2018, Balıkesir Kuzey-Batı Kavşakları ile  Akhisar-Saruhanlı   Bursa Çevre yoluna bağlanmaktadır.
         Kavşakları arası 17 Mart 2019,  Bursa Batı-Balıkesir Kuzey
         Kavşakları ile Balıkesir Batı-Akhisar Kavşakları arası 4 Ağustos   Otoyol, yapımı tamamlanmış ve hizmete sunulmuş olan
         2019 tarihinde yapılan açılış töreni ile işletmeye açılmıştır.  Bursa çevre yolundan sonra Bursa Karacabey ayrımı
                                                                kavşağından başlayarak Susurluk'un kuzeyinden geçerek
         OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş.; 3996 sayılı Yap - İşlet -   Balıkesir'e ulaşmaktadır. Balıkesir'in batısından güneye
         Devret Kanunu kapsamında yapımını, işletilmesini ve    yönelerek Savaştepe, Soma, Kırkağaç ilçelerinin yakınlarından
         devredilmesini üstlendiği Gebze - Orhangazi - İzmir Otoyolu   geçerek Turgutlu yakınlarında batıya yönelmekte, İzmir - Uşak
         Projesi'nin körfez zemin etüdleri, otoyol güzergahı zemin   devlet yoluna paralel olarak ilerlemekte ve İzmir çevreyolu
         etüdleri, Otoyol ve  Asma Köprü yapım sözleşmesinin    üzerindeki Anadolu Lisesi kavşağına bağlanmaktadır.
         imzalanması ve projelendirme işleri, projenin hukuksal
         altyapı çalışmaları, proje danışmanlık işleri gibi hizmetleri   Proje, 384 km otoyol ve 42 km bağlantı yolu olmak üzere
         alarak projenin fiziksel anlamda başlangıcı öncesi ön hazırlık   toplam 426 km uzunluğundadır. Güzergah boyunca, Kuzey/
         faaliyetlerinde ve projenin finansmanını sağlamak için gerekli   Güney Yaklaşım  Viyadükleri dahil olmakla birlikte, toplam
         çalışmalarda bulunmuştur. Proje’nin Faz I  (Gebze - Gemlik   21.571 m uzunluğunda 38 adet viyadük, toplam 6.446 m
         Kavşağı arası Osmangazi Körfez Köprüsü dahil olmak üzere)   uzunluğunda 3 adet tünel, 179 adet köprü, 20 adet gişe alanı,
         ve Faz II A (Gemlik Kavşağı - Bursa arası) finansmanı sırasıyla,   22 adet kavşak, 4 adet Otoyol ve 2 adet Tünel Bakım-İşletme
         2013 yılının ilk çeyreğinde ve 2014 yılının ikinci çeyreğinde   Merkezleri ile 17 adet Servis ve Park Alanı bulunmaktadır.
         tamamlanmıştır.
         Faz II B (Bursa-İzmir arası) için gerekli 3 milyar dolar tutarındaki   OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş. (Bin TL)
         ek finansmanın sağlanması ve daha önce sağlanmış olan 2
         milyar dolar borcun vadesini uzatmak için refinansman süreci                     2017     2018    2019
         5 Haziran 2015 tarihinde tamamlanmıştır. Böylelikle projemiz   TOPLAM AKTİFLER  23.284.502 35.897.304 44.888.759
         için sağlanan ve daha önce Faz I ve Faz II  A için alınmış   SATIŞ GELİRLERİ    5.499.165 6.292.385 7.051.936
         bulunan 2 milyar dolar tutarındaki kredilerinin refinansmanı   FAVÖK            2.032.715  3.184.169  4.259.361
                                                                 Rakamlar Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına (UFRS) göre konsolide edilmiş
         ve Faz II B finansmanı  için 4,956 milyar dolar tutarındaki yeni   mali tablolarından hesaplanmıştır.
                                                                                                        38
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44