Page 39 - Faaliyet Raporu 2019
P. 39
ebze - Orhangazi - İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve kredi anlaşması ile projenin tamamının finansmanı güvence
Bağlantı Yolları Dahil) Otoyolu Projesi'nin ihalesinde altına alınmış bulunmaktadır. Projenin toplam yatırım bedeli
GNurol - Özaltın - Makyol - Astaldi - Yüksel – Göçay olan 7,2 milyar dolar, 4,956 milyar dolar kredi, 1,4 milyar dolar
Grubu tarafından verilen 22 yıl 4 aylık yapım ve işletme teklifi öz kaynak ve 800 milyon dolar net erken işletme geliri ile
en uygun teklif olarak belirlenmiştir. fonlanmaktadır. Aralık 2019 sonu itibarıyla yaklaşık Faz I için
2,8 milyar dolar, Faz II A için 770 milyon dolar ve Faz II B için
Gebze - Orhangazi - İzmir Otoyolu'nun İzmit Körfez Geçişi ve
ise 3,56 milyar dolar olmak üzere toplamda 7,13 milyar dolar
Bağlantı Yolları Dahil olarak Yap - İşlet - Devret Modeli ile
harcama yapılmıştır.
yapılması, işletilmesi ve devri işini gerçekleştirmek üzere
OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş. kurulmuştur. Proje'nin Türk Bankaları;
uygulama sözleşmesi Karayolları Genel Müdürlüğü ile
Akbank, Finansbank, Ziraat Bankası, Garanti Bankası, Halk
OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş. arasında 27 Eylül 2010'da
Bankası, İş Bankası, Vakıflar Bankası, Yapı ve Kredi bankası.
imzalanmıştır.
Yabancı Bankalar;
Gebze - Orhangazi - İzmir Otoyolu'nun Gebze Temel Atma
Töreni 28 Ekim 2010 tarihinde Kocaeli İli Dilovası İlçesi'nde Deutsche Bank, Saudi National Commercial Bank, Bank of
yapılmış olup, İzmir Temel Atma Töreni ise 27 Şubat China, Siemens Bank.
2011 tarihinde Alsancak Cumhuriyet Meydanı'nda
gerçekleştirilmiştir. Proje ve Güzergahı
İstanbul - Bursa - İzmir Otoyolu Faz I, Gebze-Gemlik Bu yeni projenin, mevcut devlet yoluna göre güzergahı
Kavşakları arası (Osmangazi Asma Köprüsü dahil olmak yaklaşık 140 km civarında kısaltacak olması sonucunda,
üzere) 1 Temmuz 2016 tarihinde işletmeye açılmıştır. İstanbul-İzmir arası 8-10 saatlik mevcut ulaşım süresi 3,5-4
saate inecektir.
Faz II A’nın (Gemlik - Bursa arası) yapımı ve kabulü
tamamlanmış olup 12 Mart 2017 tarihinde yapılan açılış töreni Projenin başlangıç noktası Gebze olup, Dilovası ile Hersek
ile işletmeye açılmıştır. Burnu arasında yer alan İzmit Körfezi'ni, yaklaşık 3.000 metre
uzunluğunda bir Asma Köprü ile geçen Otoyol, Orhangazi ve
Faz II B’ nin Saruhanlı-Kemalpaşa Kavşakları arası 1 Aralık Gemlik yakınlarından devam ederek Ovaakça Kavşağı ile
2018, Balıkesir Kuzey-Batı Kavşakları ile Akhisar-Saruhanlı Bursa Çevre yoluna bağlanmaktadır.
Kavşakları arası 17 Mart 2019, Bursa Batı-Balıkesir Kuzey
Kavşakları ile Balıkesir Batı-Akhisar Kavşakları arası 4 Ağustos Otoyol, yapımı tamamlanmış ve hizmete sunulmuş olan
2019 tarihinde yapılan açılış töreni ile işletmeye açılmıştır. Bursa çevre yolundan sonra Bursa Karacabey ayrımı
kavşağından başlayarak Susurluk'un kuzeyinden geçerek
OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş.; 3996 sayılı Yap - İşlet - Balıkesir'e ulaşmaktadır. Balıkesir'in batısından güneye
Devret Kanunu kapsamında yapımını, işletilmesini ve yönelerek Savaştepe, Soma, Kırkağaç ilçelerinin yakınlarından
devredilmesini üstlendiği Gebze - Orhangazi - İzmir Otoyolu geçerek Turgutlu yakınlarında batıya yönelmekte, İzmir - Uşak
Projesi'nin körfez zemin etüdleri, otoyol güzergahı zemin devlet yoluna paralel olarak ilerlemekte ve İzmir çevreyolu
etüdleri, Otoyol ve Asma Köprü yapım sözleşmesinin üzerindeki Anadolu Lisesi kavşağına bağlanmaktadır.
imzalanması ve projelendirme işleri, projenin hukuksal
altyapı çalışmaları, proje danışmanlık işleri gibi hizmetleri Proje, 384 km otoyol ve 42 km bağlantı yolu olmak üzere
alarak projenin fiziksel anlamda başlangıcı öncesi ön hazırlık toplam 426 km uzunluğundadır. Güzergah boyunca, Kuzey/
faaliyetlerinde ve projenin finansmanını sağlamak için gerekli Güney Yaklaşım Viyadükleri dahil olmakla birlikte, toplam
çalışmalarda bulunmuştur. Proje’nin Faz I (Gebze - Gemlik 21.571 m uzunluğunda 38 adet viyadük, toplam 6.446 m
Kavşağı arası Osmangazi Körfez Köprüsü dahil olmak üzere) uzunluğunda 3 adet tünel, 179 adet köprü, 20 adet gişe alanı,
ve Faz II A (Gemlik Kavşağı - Bursa arası) finansmanı sırasıyla, 22 adet kavşak, 4 adet Otoyol ve 2 adet Tünel Bakım-İşletme
2013 yılının ilk çeyreğinde ve 2014 yılının ikinci çeyreğinde Merkezleri ile 17 adet Servis ve Park Alanı bulunmaktadır.
tamamlanmıştır.
Faz II B (Bursa-İzmir arası) için gerekli 3 milyar dolar tutarındaki OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş. (Bin TL)
ek finansmanın sağlanması ve daha önce sağlanmış olan 2
milyar dolar borcun vadesini uzatmak için refinansman süreci 2017 2018 2019
5 Haziran 2015 tarihinde tamamlanmıştır. Böylelikle projemiz TOPLAM AKTİFLER 23.284.502 35.897.304 44.888.759
için sağlanan ve daha önce Faz I ve Faz II A için alınmış SATIŞ GELİRLERİ 5.499.165 6.292.385 7.051.936
bulunan 2 milyar dolar tutarındaki kredilerinin refinansmanı FAVÖK 2.032.715 3.184.169 4.259.361
Rakamlar Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına (UFRS) göre konsolide edilmiş
ve Faz II B finansmanı için 4,956 milyar dolar tutarındaki yeni mali tablolarından hesaplanmıştır.
38